In 1907 bracht Rolls-Royce een van de meest tot de verbeelding sprekende wagens op de markt: de Silver Ghost. Rolls zei er in één keer bij dat ze simpelweg de beste auto ter wereld hadden gebouwd. De auto werd tot in 1926 gecommercialiseerd en was voor velen een echte geest, vandaar zijn naam. De nieuwe Rolls kennen we momenteel nog met zijn code-naam RR4, maar in de toekomst zal hij de verkorte naam van zijn glorierijke voorouder dragen: Ghost !

Teutoonse inspiratie

Net als grote broer Phantom zal de Ghost in Goodwood geproduceerd worden waarbij hij heel wat delen van de 760 Li gebruikt. Verraad voor de ene, maar een logisch gevolg van de marktsituatie en rationalisatie voor de andere. Toch onderscheidt de Ghost zich zowel op mechanisch gebied als dat hij exclusief blijft. De basis mag dan nog een bekend gegeven zijn, de automaat is totaal nieuw. Uit een cilinderinhoud van V12 van 6,6 liter puren de techneuten 507 pk waaraan een ZF-bak met 8 verhoudingen gekoppeld wordt !
Met een lengte van 5,4 meter wordt de term “Baby Rolls” niet echt gedekt ... En toch is hij goed een halve meter korter als de Phantom.