Rolls-Royce

Zeg nooit nooit. Dat laat het directiecomité van het Britse merk tussen de lijnen verstaan. Eeuwige rivaal Bentley commercialiseert in 2016 een SUV. Een grote primeur voor het merk waar nu al veel rond te doen is door de ‘lompe’ stijl. Maar als de verkoop goed loopt, zullen de concurrenten minder lachen …

Ook de directie van Rolls-Royce is ermee bezig. Een SUV? Misschien, maar op voorwaarde dat die het merklogo op een waardige manier kan dragen en geen afbreuk doet aan het merkimago. Dat is een grote uitdaging: een SUV heeft nooit de finesse van een berline. De designers buigen zich momenteel over die vraag en ook het onderzoeks- en ontwikkelingsteam is ermee bezig. Je mag dus veronderstellen dat er ook een seriemodel komt … behalve als de Bentley flopt. Dat wordt het project afgevoerd.

Ferrari

Net als zijn illustere voorganger Il Commendatore Enzo Ferrari, heeft Luca di Montezemolo nooit iets anders gewild dan coupés en spiders. Met de FF sloeg Ferrari wel een nieuwe weg in: die van de coupé/shooting brake met vier aangedreven wielen. Maar tussen dat en een SUV is er nog een gigantische stap die Luca di Montezemolo nooit wou zetten.

Opmerkelijke wending in de rand van het salon van Parijs: Luca di Montezemolo bevestigde zijn vertrek. Officieel zijn de prestaties in de Formule 1 niet zoals verhoopt. Officieus wordt in de wandelgangen verteld dat Sergio Marchionne, de grote baas van Fiat en nu ook Ferrari, niet langer kon verdragen dat de knap geklede Italiaan ten koste van alles de productie wilde beperken tot 7.000 exemplaren per jaar om de exclusiviteit te garanderen. Met Marchionne als topman zal die limiet verdwijnen, wat de deur opent naar nieuwe modellen. Zoals, een SUV bijvoorbeeld. Al moet dat nog bewaarheid worden natuurlijk.

Spanningen tussen di Montezemolo en Marchionne zijn er altijd al geweest. Die laatste heeft altijd beweerd dat het aura van het merk bewaard wordt door de productie enigszins te beperken: “Een Ferrari is niet voor iedereen.” De boodschap is duidelijk Ferrari: zal zijn ziel niet verkopen door om het even welke SUV of berline te bouwen.