Rolls-Royce prees de geluiddemping van zijn modellen ooit aan met het argument dat je in het interieur alleen klok kon horen tikken. Met deze volledig elektrische, experimentele Phantom is dat meer dan ooit waar.
Veel plaats onder de kap
De 6,75 liter V12 stond zijn plaats af aan een set batterijen. Gezien de grootte van de motorkap, hadden de ingenieurs zeker geen gebrek aan ruimte. Ze beweren trouwens dat het de eerste keer is dat de batterijen onder de motorkap van een auto geïnstalleerd worden. De autonomie blijft beperkt tot ongeveer 200 km, toch wat nipt voor de lange reizen waar de gewone Phantom ideaal voor is.
Voldoende vermogen
Er was ook een tijd waarin Rolls-Royce het niet nodig vond om de prestaties of het vermogen van zijn modellen te vermelden, vooral om elke vergelijking met de vaak beter gewapende concurrentie te vermijden. Vandaag gaat het er anders aan toe. De V12 is een kleine bom die 100 km/u bereikt in 5,7 seconden. Die motor wordt hier vervangen door twee elektromotoren die samen 390 pk leveren. De prestaties verloren wat van hun pluimen: 0 tot 100 km/u duurt 8 seconden. De constructeur rept met geen woord over het gewicht van de auto, maar dat speelt zeker een rol. De topsnelheid is begrensd tot 160 km/u. Het koppel van 800 Nm is dan weer indrukwekkend en laat het asfalt trillen, zodat je toch niet helemaal ongemerkt voorbijrijdt.