Skoda leent ongeveer 300 auto’s uit aan de organisatoren van de Ronde van Frankrijk. De meest opvallende is de rode Superb die de wedstrijd voor het peloton start. Aan boord zit koersdirecteur Christian Prudhomme. Drie weken lang is die auto het zenuwcentrum van waaruit de directeur de start geeft, het verkeer rond het peloton regelt en met de koerscommissarissen communiceert. Van de 3.000 voertuigen in de hele koerskaravaan is deze Skoda Superb ook de enige auto die samen met de renners over de aankomststreep mag.
Rode traditie
In de Skoda van de koersdirecteur is een ruimte achteraan voorbehouden om flessen champagne koel te houden. De auto is namelijk ook de plek van afspraak voor belangrijke vips. Aan boord zitten naast de koersdirecteur is een privilege. Waar de rode kleur vandaan komt? Van meteen na de Tweede Wereldoorlog, toen de eerste auto van de koersdirecteur de kleuren kreeg van de Franse sportkrant L’Equipe. De Superb van Prudhomme is niet de enige rode Skoda: er is nog een assistentievoertuig dat ook voorop rijdt, een auto die achteraan het peloton rijdt en een auto met reserveonderdelen.
7.000 kilometer in drie weken
Op het einde van de Tour hebben de Skoda’s minstens 7.000 kilometer gereden. En ze werden niet opgevoerd: de Superbs blijven origineel. Het gaat om 2.0 TDI’s met 190 pk met DSG-versnellingsbak in de kleur “Corrida Red”. Het gaat om Superbs van voor de facelift. Volgend jaar wordt de gefacelifte versie gebruikt, in zijn plug-inhybride variant.
Mechanisch worden de auto’s niet gewijzigd, maar de organisator van de Tour, ASO, past de auto van de koersdirecteur wel aan. De opvallendste wijziging is het open dak boven de achterbank. Om de koersdirecteur comfortabel rechtop te laten staan, is de opening omgekeerd, met een paneel achteraan dat elektrisch naar voren schuift.