Met onze langdurige test van de Honda Integra hebben we kunnen ervaren hoe het zou zijn als eigenaar van deze machine. Wat meteen opviel, was dat hiermee eigenlijk twee trends gepaard gaan. Net zoals voor de Tmax zijn er de tuning fans, zij die continu aan hun Integra sleutelen om hem zo spectaculair en exclusief mogelijk te maken, anderzijds hebben we een publiek dat enkel interesse heeft in de Integra als een transportmiddel. Wij bevinden ons per definitie in die tweede categorie, op zoek naar het kleinste mankement, en de manier waarop we daar het best een oplossing voor kunnen vinden.

De ketting!

De meest terugkomende kritiek op dit model is het gebruik van een klassieke ketting voor de finale transmissie, niet echt een probleem voor de ervaren motorrijder, maar een doorn in het oog van de scooterfans die het niet echt gewoon zijn om zo’n ketting te onderhouden. Honda had een pak kritiek de kop kunnen indrukken door gebruik te maken van een riem, maar het was ongetwijfeld een financiële beslissing om dat niet te doen. Honda is wel niet de enige constructeur om gebruik te maken van een ketting, maar de concurrentie maakt gebruik van een kettingbak om deze laatste zo goed mogelijk te beschermen. Dat lag  aan de basis voor Rossocromo om zo’n kettingbak op de markt te brengen. Rossocromo is niet de enige, maar zij hebben wel enkele bijzonder overtuigende argumenten. 

Rossocromo

Het Italiaanse bedrijf werd opgericht in 2007, en richt zich op twee specifieke markten: accessoires, en Metrakit competitiemodellen voor kinderen van 8 tot 16 jaar. Het aanbod accessoires bestaat uit aluminium en koolstofvezel onderdelen. Met de komst van de drie NC700 modellen van Honda hebben ze beslist om ook een kettingbak en spatbord voor het achterwiel op de markt te brengen. Die onderdelen blijken als het ware rechtsreeks uit de Honda fabriek te komen door het gebruik van heel vergelijkbare materialen. Ook het design en de kleuren komen perfect overeen met de originele onderdelen. Honda heeft zelf beslist om in sommige landen beide onderdelen op te nemen in hun eigen catalogus.    

Online bestellen

We hebben de website van Rossocromo zelf uitgeprobeerd met een online bestelling. We plaatsten onze bestelling op woensdag, en mochten op vrijdag de bestelde producten ontvangen. 

Op de kwaliteit van de onderdelen hebben we niets aan te merken. De kwaliteit is helemaal niet te vergelijken met de zogezegde "ambachtelijke" producten dat we op deze markt soms tegenkomen. Buiten enkele moeilijk toegankelijke bevestignspunten verliep de montage heel vlot, en ondanks de beknopte handleiding konden we beide onderdelen snel monteren. Voor een prijs van 209 €, en op basis van de kwaliteit en details van de onderdelen, was dit een heel aangename verrassing.

Het spatbord achteraan brengt maar een beperkte bescherming met zich mee, maar de ophanging krijgt hiermee wel een volledige bescherming. De kettingbak laat op zijn beurt nog steeds het eenvoudig invetten van de ketting toe. Niet meteen de leukste taak, reden genoeg om voor een automatisch systeem te gaan.