Eigen stijl
Een Saab is vooral een ernstige en toch originele wagen. Vroeger onderscheidden ze zich van de rest door hun achterklep, maar vandaag wordt het profiel van de 9-3 in 3 volumes getekend, zonder daarbij het praktische te vergeten. En dan is er nog die onmiskenbare voorzijde, dit is duidelijk een Saab.
Saab in de turbo en de brandstof
Maar het is vooral onder de kap dat het onderscheid gemaakt wordt. Met het 1.8T-typeschild wordt je al dadelijk bij de neus genomen, want het is wel degelijk een 2-liter die deze berline aandrijft. Naar aloude Saab-traditie wordt die door een turbo meer leven ingeblazen. In deze lichte druk-versie kom je zo op 175 pk, terwijl die in de 2.0t-versie nog eens tot 200 pk’s stijgt. Hoewel hij ontworpen is om op bio-ethanol te werken, kan de motor ook benzine of een mengsel van de twee verteren. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat de prestaties er op achteruit gaan.
Tijdens het rijden valt onmiddellijk de lineaire werking van de motor op. Goed voorzien van koppel (265 Nm bij 2.500 omw), herneemt hij krachtig vanaf de laagste toeren. De rode zone opzoeken heeft totaal geen zin, want de motor ontwikkelt de meeste kracht tussen de 2.500 en de 4.000 toeren. Haast een diesel zou je zeggen, maar dan wel eentje die uiterst verfijnd zijn werk doet. En daarbij van fluisterstille en fluweelzachte stem voorzien is. Een demonstratie van de « savoir-faire » op zijn Zweeds.
Enige nadeel is het verbruik. Met een gemiddelde van 11 liter per honderd kan deze mechaniek moeilijk met even sterke diesels concurreren.
Maar wat zijn dan de voordelen van biobrandstof? Eerst en vooral is er in verhouding met klassieke benzine een veel lagere CO2-uitstoot. En dat niet alleen onder de motorkap, maar ook tijdens het productieproces is de vervuiling heelwat lager! Het hogere octaangetal laat trouwens ook toe om met een hogere compressieverhouding te werken, zonder dat je voor detonatie hoeft te vrezen. Wat dus voor een completere verbranding zorgt waardoor de vermogens- en de koppelwaarden weer toenemen.
Maar het is niet alles goud wat blinkt, want door de lagere energetische waarde van bio-ethanol stijgt, naargelang de omstandigheden, het verbruik tussen de 10 en de 30 %. En zolang de productie van biobrandstof niet in overeenstemming is met de vraag zal het moeilijk zijn om voldoende verdeelpunten te vinden.
De rust zelve
Hoewel deze motor niet bepaald de krachtigste uit het gamma is, zijn de prestaties meer dan interessant. Met een tijd van 8,4 seconden en een top van 210 kmh hoeft de 9-3 zich nergens voor te schamen. Deze waarden vertalen zich trouwens in een mooie homogeniteit op de weg. De mechanische versnellingsbak van onze testwagen telt maar 5 gangen, maar dit kleine euvel wordt door de kracht van de motor en de goede spreiding ruim gecompenseerd.
Het onderstel bezorgt de Saab een gezond en veilig weggedrag. Het had misschien wat speelser en wat amusanter gekund, maar dat is niet de prioriteit van deze familiewagen. De inzittenden worden daarentegen met een uitstekend comfort verwend. Toch blijkt de koffer met 421 liter wat te bekrompen te zijn.
Prijsmatig start de 9-3 Biopower in de Linear uitvoering aan 27.200 euro. En deze versie biedt al een mooie uitrusting met automatische airco, de bedieningen aan het stuur, zetels met half-lederen afwerking, stabiliteitscontrole en zoveel meer.
Conclusie
Deze Saab is zonder twijfel het meest representatieve model dat er momenteel op bio-ethanol rijdt. Ondanks enkele mindere puntjes als verbruik en productie, kan deze brandstof toch enigszins het voortouw halen op klassieke benzine. Het is enkel nog wachten op een beslissing van de regering om deze brandstof ook hier te mogen verdelen. En indien het bij de buren kan, waarom dan niet bij ons.