Presentatie
De 9-3 ziet er aan de voorzijde wat agressiever uit, terwijl hij door de afwezigheid van enige laterale bescherming wat gestrekter lijkt, als je hem zijdelings bekijkt. Een plus voor de looks, maar een min voor de bescherming tegen te enthousiast openende deuren. En door de diurne-verlichting, zie je meteen dat je met een nieuwe versie te doen hebt.
Motor
Onder de kap vind je nog steeds een diesel van Fiat-origine. Die zag zijn naam van JTD in TiD veranderen, terwijl hij er hier ook nog een tweede turbo en een T in zijn benaming bijkreeg. Op papier gaan de prestaties er alleszins spectaculair op vooruit en klimt het vermogen naar 180 pk, terwijl het koppel bij 1800 omw niet minder dan 400 Nm bedraagt. Qua specifieke prestaties zijn dit absolute topwaarden. Als ondersteuning kan deze motor van zowel een manuele, als een automatische 6-bak voorzien worden.
Saab mat voor de sprint van 0 tot 100 slechts 8,5 sec, terwijl de topsnelheid 225 kmh bedraagt. Zonder deze cijfers te kunnen verifiëren, kunnen we jullie verzekeren dat de 9-3 serieus doortrekt. Maar nog indrukwekkender, is de lineaire wijze waarop de motor zijn kracht ontwikkelt en hoe hij tussen 1500 en 4000 toeren op geen enkel moment verzwakt. Van de bekende turbo-reactietijd is hier absoluut geen sprake en zelfs bij een dynamische rijstijl is het opvallend hoe snel je een volgende versnelling kan inleggen. Voor het verbruik kan dit alleen maar positief zijn en met een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per honderd bevestigt de 9-3 de goede vermoedens, terwijl hij ondertussen 149 gr CO2 per km uitstoot. Voor een auto van deze afmetingen en dergelijke prestaties zijn dit recordwaarden. Ons testexemplaar was van een manuele bak voorzien en die liet zich voortreffelijk schakelen.
Wegligging
Saab zit al enkele jaren onder de GM-koepel en door besparingen moeten de Zweden hun auto’s op platformen van de Amerikaanse reus ontwikkelen. Onder het Zweedse kleed vinden we dan ook het platform van de Opel Vectra en we geven jullie dadelijk mee dat dat helemaal niet negatief hoeft te zijn. In tegendeel zelfs. Hoewel de 9-3 eerder comfortabel afgesteld werd, rijdt hij zowel in rechtuitstand als in bochten, erg stabiel. Enkel de remmen vallen wat tegen. Het pedaal voelt wat sponzig aan en de remmen bijten niet genoeg. En bij een auto met dergelijke prestaties kan je maar beter op goede stoppers kunnen rekenen. Hopelijk was het exemplarisch, maar ons, kilometerrijk, testexemplaar wist ons niet volledig te overtuigen.
Comfort
Dat het Vectra-onderstel comfortabel is, vertelden we jullie al. Lange trajecten worden zonder problemen verteerd en daar draagt de uitstekende geluiddemping een behoorlijk steentje toe bij. Nog zo een Zweedse specialiteit zijn de zetels. En ook hier weet de 9-3 te voertuigen. Voor een Aero-versie zouden we misschien wat meer zijdelingse steun gewild hebben, maar laat ons zeggen dat dat spijkers op laag water zoeken is. De ruimte binnenin is op alle zitplaatsen erg correct. Toch een minpuntje voor de hoedenplank. Met zijn helle, crèmekleurige bekleding reflecteert hij erg sterk in de achterruit.
En dan komen we bij een aantal details die het leven in de Saab erg aangenaam maken. Zo is er de perfecte afwerking, uit erg hoogwaardige materialen. De presentatie is erg aangenaam en het “Night Panel” zorgt ervoor dat ’s nachts alleen de snelheidmeter verlicht wordt, waardoor je ogen niet te erg vermoeid worden door allerhande lichtpuntjes. De bekerhouder vormt een attractie op zichzelf en is één van de spectaculairste verwezenlijkingen op dit gebied. Ach ja, de contactsleutel zit nog steeds achter de versnellingspook, maar je moet de auto niet meer in achteruit zetten vooraleer je hem kan afsluiten. De handrem ziet er met zijn boogvorm erg gestileerd uit, maar is niet de meest ergonome.
Toch nog een klein foutje, de achteruitkijkspiegels zijn niet echt groot, zelfs wat te klein.
Prijzen en uitrusting
Bij deze motor hoort de Aero-afwerking. Dit betekent dat de lat al dadelijk vrij hoog wordt gelegd en we met een volledig uitgeruste auto te maken krijgen…wat je meteen aan de prijs merkt. Voor deze Saab 9-3 TTiD met manuele bak, moet je dan ook zo een 34.450 € neerleggen. Daarvoor is de uitrustingslijst dan ook erg lang. Automatische bizone airco, verwarmde voorzetels, multifunctioneel stuur, lederen stuur en versnellingsmof, EBD, ESP (TCS bij Saab), Isofix-bevestigingsogen, gordijn-airbags vooraan en achteraan, boordcomputer, cruise-control, partikelfilter, CD-lezer met 4 speakers en 70 Watt-versterker, 17-duims lichtmetalen velgen, enz, enz.
Op de optielijst vind je voor 650 € metaalkleur, elektrisch regelbare zetels kosten je 1000 € extra, de (broodnodige) parkeerhulp moet met 360 € vergoed worden, een regensensor kost 150 €, Bi-Xenonverlichting tikt met 600 € aan, terwijl een Bleutooth-telefoon met stemherkenning de rekening met 650 € opdrijft.
Kortom, de wagen is goed uitgerust, maat toch lijkt het ons een beetje raar dat in deze categorie een regensensor en Bleutooth extra moeten kosten.
Conclusie
De 9-3 is een erg aangename verrassing! Buiten zijn wat verouderde uiterlijk, verblijdt hij ons met uitstekende prestaties die aan de pomp niet afgestraft worden. Integendeel zelfs! Zij die een krachtige diesel zoeken mogen deze Zweed zeker niet links laten liggen!