Het voortbestaan van de Zweedse autobouwer Saab is weer wat onzekerder geworden. Omdat ze hun financiële beloftes niet waar konden maken, heeft Saab de overeenkomst met de Chinese investeerders Pang Da en Youngman direct stopgezet.
Het akkoord tussen Swedish Automobile (de moedermaatschappij van Saab), autodistributeur Pang Da en autobouwer Youngman moest de toekomst van Saab verzekeren. Pang Da zou 109 miljoen pompen in Saab en 24 procent van de aandelen verwerven, Youngman kocht een belang van 29,9 procent voor 136 miljoen euro.
Zo werd het in juli op papier gezet, maar helaas voor Saab kwamen de Chinezen niet met beloofde geld over de brug. Het bleef bij gedeeltelijke betalingen en de noodzakelijke goedkeuring van de Chinese autoriteiten kwam er ook al niet. Eerder deze maand werden nog afspraken gemaakt voor een overbruggingskrediet waarmee Saab het bedrijf kon reorganiseren. Tevergeefs.
Mislukte overnamepoging
In gesprekken met Swedish Automobile gaven Pang Da en Youngman plots ook te kennen dat ze Saab liever voor 100 procent wilden overnemen. "De omstandigheden sinds het akkoord van juli zijn veranderd", luidde de motivatie. Onaanvaardbaar voor Saab, dat van zijn partners de bevestiging vroeg om het eerder gesloten akkoord na te komen. Die is er niet gekomen, waardoor Saab de overeenkomst met onmiddellijke ingang stopzet.
Bescherming tegen schuldeisers
Dat is niet het enige slechte nieuws. Saab heeft al een halfjaar geen auto's meer geproduceerd en bevindt zich momenteel in een reorganisatie. Het geniet van de Zweedse rechtbank bescherming tegen zijn schuldeisers om zijn zaken op orde te brengen. Verontrustend is dat curator Guy Lofalk gevraagd heeft om die bescherming op te heffen omdat Saab niet genoeg fondsen zou hebben om dit proces tot een goed einde te brengen. Op vrijdag 28 oktober doet de rechtbank in Vänersborg (Zweden) uitspraak.
Plan B
Intussen werkt Saab-topman Victor Muller aan een plan B. Of eigenlijk plan C, want de deal met Pang Da en Youngman was al plan B, na de mislukte samenwerking met het Chinese Hawtai. De grote vraag is wie Saab nog uit het slop kan trekken. Swedish Automobile, Pang Da en Youngman praten nog met elkaar, maar het is weinig waarschijnlijk dat dat nog iets oplevert.
Ietwat hoopgevend nieuws werd afgelopen donderdag aangekondigd. De Amerikaanse investeringsgroep North Street Capital, dat eerder al het Nederlandse sportwagenmerk Spyker kocht, koopt voor 10 miljoen dollar aandelen van Swedish Automobile. Afhankelijk van het onderpand dat Saab nog kan geven, zou North Street Capital bovendien 60 miljoen dollar lenen. Een druppel op een hete plaat? De Nederlandse zakenman Muller zal in ieder geval weer creatief uit de hoek moeten komen om Saab te redden.