2009 staat geboekstaafd als een slecht jaar in de automobielwereld. Met Saab verdwijnt bovendien een gekend en bijzonder merk. Een constructeur die zijn eigen filosofie volgde en toch invloedrijk was. Van de pollenfilter over de actieve hoofdsteunen tot de automatische verlichting, de Zweedse constructeur was een van de hoofdrolspelers op het vlak van de veiligheid. Maar GM besliste dat de badzijde wordt omgeslagen.
En toch …
Nochtans was de start veelbelovend. Met de nodige overheidssteun startte in 1937 het Svenska Aeroplan Aktie-Bolaget met de bouw van militaire vliegtuigen. Na de oorlog start de firma met de bouw van auto’s. Saab laat zich meteen kennen als een innovatief constructeur. Aanvankelijk keek men nog wat meewarig naar de knetterende Saab 93 met tweetaktmotor, maar met de 900 Turbo oogstte Saab heel wat bewondering. De constructeur bleek een fervente aanhanger van turbomotoren, veiligheid en originaliteit. In 1995 werden de Zweden door GM overgenomen.
De laatste maanden waren verschrikkelijk. Saab werd heen en weer geslingerd tussen de hoop op een overname, beloftes en mislukte onderhandelingen. De maand december was de maand van de laatste hoop, maar toen de laatste kandidaat, Spyker, afhaakte was het definitief over. Wat rest is de Saab 9-5. Een knappe, homogene auto met persoonlijkheid. Maar een doodgeboren project.
Op een laag pitje
GM spreekt nog niet vaneen faillissement of van een uitverkoop, maar houdt het merk in een kunstmatige coma. Toch is het duidelijk dat het stilleggen van de activiteiten door de Amerikanen is ingeluid. Het merk verdwijnt niet brutaal van de markt. De dealers kunnen hun werk verder zetten. Garantie en dienst na verkoop worden gegarandeerd en de laatste stockwagens worden verkocht.
Gerenommeerd
De bladzijde wordt omgeslagen, rentabiliteit is het toverwoord. Gelukkig blijfven de goede herinneringen en rest er wat nostalgie. De rode draak verdient zijn plaats in de geschiedenisboeken. Bedankt Saab, en vaarwel!