Toyota Winglet
De Winglet, een soort vereenvoudigde Segway, bestaat in een korte versie (te bedienen met de knieën) en een lange versie, die je oriënteert met de handen. Twee vreemde machines, die volgens de constructeur intuïtief te bedienen zijn. Zeker de ‘lange’. De afmetingen blijven petieterig: 36 cm lang en 71 cm hoog voor de korte versie tegenover 52 cm lengte en 117 cm hoogte voor zijn grote broer.
De technische kenmerken zijn niet overdonderend: de batterijen laten een autonomie van ongeveer 4 km toe, terwijl de topsnelheid 6 km/u bedraagt. Het ‘ding’ weegt 20 kg.
Honda Uni-Cub β
Deze zetel, die op de foto eerder lijkt op een soort pinguïn, heeft ongeveer dezelfde kenmerken als de Winglet van Toyota: 50 cm lang, 62 cm hoog en 25 kg zwaar. Met de lithium-ionbatterijen kun je je 6 km verplaatsen zonder inspanning. De topsnelheid is identiek aan de Winglet (6 km/u), maar Honda stelt zich bescheiden op en meldt dat de kruissnelheid doorgaans 4 km/u zal bedragen.
In tegenstelling tot de Winglet kan de Uni-Cub β zich zijdelings verplaatsen op dezelfde as. Het is leuk om hem te zien rijden, iets minder elegant wellicht dan het equivalent van Toyota en vrij intuïtief, zelfs al is er een periode van gewenning nodig.