Dit jaar staat in er de Heizelpaleizen voor iedereen wel iets. We gaan niet opnieuw terugkomen op de BMW C600 en C650, de Tmax 530 of de Honda Integra, maar onze aandacht richten op Sym, Kymco, Peugeot, Piaggio en enkele andere merken op de markt.

Sym

Bij Sym is de nieuwe GTS beschikbaar in een 125, 250 en 300 cc versie. De GTS beschikt over een sportieve lijn, met in de achteruitkijkspiegels geïntegreerde knipperlichten, een aangepaste motor met meer vermogen en koppel, en enkele andere goodies zoals verwarming en een USB poort. Hij zal beschikbaar zijn vanaf mei 2012 en komt het huidige GTS gamma aanvullen. Na de Maxsym 400 krijgen we nu de Maxsym 600, ook met slechts een cilinder, en in dit geval 34 pk. De Maxsym is uitgerust met een ABS systeem, dat vanaf nu ook in optie beschikbaar is voor de 400. Verder merken we ook nog de e-Virid op, een kleine elektrische scooter dat in drie uur opgeladen kan worden voor een autonomie van 50 km, meer dan voldoende voor de meeste stadsgebruikers.

Kymco

Kymco, het andere merk uit Taiwan, beschikt ook over een uitgebreid aanbod, met bovenaan de MyRoad 700, een GT tweecilinder met uitgebreide uitrusting dat in april op de markt zou moeten komen. De prijs is nog niet bekend, maar die zou om en bij de 9.000 € moeten bedragen. Daarnaast is er ook nog de Xciting 400, met een meer sportievere lijn dan de Xciting 500. Een model dat in de tweede helft van 2012 bij de dealer zou moeten staan. In diezelfde sportieve geest zitten er dan ook nog de K-XCTi 125 en 300 aan te komen, en de meer GT georiënteerde G-Dink 125 en 300 dat de Grand Dink moeten vervangen. Tot slot is er ook nog de sympathieke Like LX met Lambretta look, en de kleine K-Pipe van 125 cc.

Peugeot

Bij Peugeot zit er voor de herfst van dit jaar geen driewieler aan te komen. We zullen het dus moeten doen met de Satellis met nieuw koetswerk, dashboard en een motor op basis van de recente Citystar. We merken ook op dat Peugeot gebruik gaat maken van LED verlichting en dat in optie een ABS systeem verkrijgbaar is.

Piaggio groep

Marktleider Piaggio stelt zijn nieuwe X10 voor, beschikbaar met een 125, 350 of 500 cc motor, drie cilinders en ABS in optie. De 500 versie krijgt er ook een electronisch regelbare ophanging bij. Deze elegante GT scooter geniet ook van een uitgebreide uitrusting en heel verzorgde afwerking. De Beverly Grand Tour, met zijn grote wielen en 350 cc motor van 33 pk, verdient ook wat aandacht, net als de nieuwe Fly. De Gilera GP 800 ligt op zijn beurt aan de basis van de Aprillia SRV850, en Vespa heeft het "quarantasei" concept blijkbaar niet verder gezet. Toch is er goed nieuws, want de designers zouden aan een productiemodel aan het werken zijn voor binnen dit en een jaar of twee. We moeten dus genoegen nemen met de welbekende LX en GTS, evenals de PX, de laatste "echte" Vespa volgens de puristen.

LML

Nu we het toch over de PX hebben kunnen we maar moeilijk naast de LML kijken, de succesvolle Indiase kopie van de PX. Ze zijn beschikbaar met tweetakt of viertaktmotoren van 125 en 200 cc.

Lambretta en Neco

We sluiten dit virtueel bezoek af met de heropleving van de Lambretta en zijn, voorlopig, enig model dat op een opmerkelijk mooie manier de stijl van de Lambretta uit het verleden opnieuw tot leven brengt. Net zoals bij Vespa maakt de Lambretta gebruik van een stalen koetswerk in combinatie met een buizenchassis, net zoals de oorspronkelijke Lambretta. De invoerder van Lambretta is niemand anders dan Neco, een merk dat in een jaar tijd de tiende plaats kon innemen met een mooi en betaalbaar aanbod scooters zoals de Abruzzi, E-Space en Agira, maar ook dankzij een degelijk en doeltreffend dealernetwerk.