20210817085510matra1.jpg

De Jet was een geducht strijdwagen op bochtige wegen. Helaas maakten de hitte van zijn Gordini-motor en slechts twee zitplaatsen hem weinig praktisch voor dagelijks gebruik. Hij werd in 1967 vervangen door de 530, dankzij zijn 2+2 zitplaatsen een veel gebruiksvriendelijker auto, maar met zijn tamme 75 pk Ford V4 ook veel minder snel. De legende wil dat de directie van Matra op het idee kwam van een 3-zits sportwagen nadat ze met 3 mensen naast elkaar in een overbeladen break had gereisd!

20210817085512matra4.jpg

In 1973 bracht Matra een voor zijn tijd zeer moderne auto op de markt: een kunststof koetswerk gemonteerd op een stalen structuur, een zeer gestroomlijnde vormgeving met inklapbare koplampen, een grote achterruit die als kofferklep diende en een motor centraal achterin. Die laatste heeft echter moeite om de puristen warm te maken: geleend uit de Simca 1100 levert deze 1.3 liter viercilinder met een zeer aanwezig motorgeluid 84 paarden, helemaal boven in het toerentalbereik!

20210817085511matra3.jpg

De dappere, maar niet erg sportieve Bagheera kende een eerbiedwaardige carrière, en werd tot 1980 verkocht! In de loop der jaren zou de auto een aantal evoluties ondergaan, zoals een in het wit getooide luxueuze Courrèges versie, een S variant met een 1.4 liter blok van 90 pk en, aan het eind van zijn carrière, een rijker uitgeruste X versie.

20210817085512matra2.jpg

5 dingen die je moet weten voor je je laat gaan:

  • Het is vandaag mogelijk om een mooi exemplaar te vinden voor minder dan € 10.000, wat een ‘koopje’ is voor een sportwagen uit de jaren ‘70!
  • De motor is stevig, wat een zegen is gezien zijn moeilijke bereikbaarheid!
  • Het grote zwakke punt van deze wagen is zijn stalen structuur die rijkelijk roest!
  • Door zijn structuur is de Bagheera een zeer complexe (en dure) wagen om te restaureren.
  • In de praktijk is de Bagheera nog bijzonder modern dankzij zijn weggedrag. De prestaties, die destijds als bescheiden bestempeld werden, volstaan in het huidige verkeer.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: