De Belg Felipe Roo Clefas, Assistant Chief Designer van Nissan, heeft een laboratorium auto ontwikkeld en stelt hem voor in Genève. Het is een pure concept car, waar creativiteit centraal staat. Toch zouden we van enkele innovaties weldra in de gewone auto gebruik moeten kunnen maken …
Rijdend Labo
Deze ultieme terreinwagen is bestemd voor de avonturier en de ontdekkingsreiziger. Het werd in de eerste plaats gebouwd om in alle omstandigheden en overal door en over te kunnen. De grote handvaten en drukknoppen zijn gemaakt om met dikke handschoenen te kunnen gebruiken en bedienen. Met zijn 4965 mm lang maakt hij binnenin plaats voor een derde zetel dat helemaal rond kan draaien, omringd met computers en schermen.
Speciale banden
De banden, ontwikkeld in samenwerking met Goodyear, zijn heel bijzonder. Door de druk in de banden aan te passen wordt het mogelijk om gelijk welke ondergrond aan te gaan. Speciale haken op de velgen laten toe om snel en eenvoudig de banden van kettingen te voorzien voor het rijden op ijs of sneeuw. Ook zijn de banden in staat om extreme temperaturen aan te kunnen, net als de speciale verf op het koetswerk.
Drie deuren
Aan de kant van de copiloot is er slechts één deur, het labo zit immers achter in de auto. Wel is het gemakkelijk om via de andere kant in dit labo te geraken. Er zijn twee delen die volledig open gaan en een enorme toegang tot het intérieur bieden. Dit is nodig als de passagiers uitgerust zijn met meerdere lagen kleding of uitrustingen. Felipe Roo Clefas heeft er ook aan gedacht om een extra trede toe te voegen om het instappen nog gemakkelijker te maken.
Schuif
Achteraan de Terranaut is geen gewoon kofferdeksel terug te vinden. Wel een grote schuif met verschillende monitoren. Deze schuif, dat pneumatisch bediend wordt, laat toe om eventuele stalen door te geven aan de persoon die het labo bedient. Er kan eventueel een sterilisator in gebouwd worden alvorens de stalen het intérieur bereiken. De monitoren en schermen van het “kofferdeksel” geven computerbeelden weer, of de beelden van de camera op het dak van de auto.
Zichtbaarheid
De Terranaut komt geen glazen oppervlaktes tekort, dit zorgt voor een uitstekende en panoramische zichtbaarheid. Voeg daar de glazen koepel bij, achteraan op de auto, en je krijgt een fraai zicht op de wereld. Deze koepel kan ook aanzien worden als een nooduitgang wanneer de gebruikelijke deuren onbruikbaar zouden zijn. Alle ramen achteraan zijn gemaakt om zoveel mogelijk licht te weerkaatsen, dit helpt om binnenin een gecontroleerde atmosfeer te behouden.
Derde oog
Als een echte observatie post heeft deze concept-car extra ogen meegekregen, zoals een infrarood zicht. De Terranaut is ook, en vooral, uitgerust met een telescopische arm waar een camera met dag of nachtzicht kan aangehangen worden. Eens deze arm volledig open geplooid is kan hij voor een zicht van 360 graden helikopterzicht zorgen rond de Terranaut.
Overleven
Onder extreme omstandigheden is het belangrijk om autonoom te kunnen blijven. Daarom is de Terranaut uitgerust met koelvakken, om etenswaren en drank op te slaan, dat aan drie personen zou moeten toelaten om gedurende 1 week in de auto te overleven. Andere opbergvakken maken plaats voor lichte tenten, slaapzakken en het nodige om iets te kunnen koken. De Terranaut werkt wel op klassieke Diesel, de jerrycans mogen dus niet vergeten worden. De designer heeft op de wielen ook reflecterende delen laten plaatsen, die slaan overdag het licht op, en zorgen ’s nachts voor de nodige reflecties zodat de auto duidelijk zichtbaar en herkenbaar blijft.
Communicatie
De Nissan Terranaut staat ook in voor het wal communicatie. Het dak is voorzien van een systeem dat het mogelijk maakt om satelliet signalen op te vangen, of eender welke andere transmissie of scanning signalen. Een journalist in Genève vond zelf dat het een perfecte regie wagen zou kunnen zijn, wie weet … ?
Waarom
Concreet gezien maakt de Terranaut, science-fiction auto, weinig kans om ooit op de markt te komen. Maar enkele gebruikte ideeën zouden wel voor wat inspiratie kunnen zorgen voor andere avonturiers of wetenschappers. Felipe Roo Clefas liet wel weten dat het infrarood zicht snel verder zou kunnen ontwikkeld worden voor het gebruik in de auto-industrie. Net zoals het ontvangen van gegevens aan boord via satelliet bijvoorbeeld.
Foto’s : Vroom.be

Bron : Nissan