De luchtvaart inspireert soms de autowereld. Bij Saab, die zelf ook vliegtuigen bouwen, is dat nog meer van toepassing. Het is bijna een traditie bij hun, de Saab 92, eerste auto van het merk, had een aërodynamica dat duidelijk uit de luchtvaart kwam. Dit is ook het geval voor de Aero X, voorgesteld in Genève, en geeft ook enkele hints over hoe de toekomstige Saab designs er zouden kunnen uitzien.
Cockpit
De zweden slaan hard toe. Deze coupé sport heeft geen deuren…noch voorruitstijlen. Eenvoudigweg om dat de Saab Aero X uitgerust is met een glazen koepel, net zoals bij een straaljager. Deze koepel geeft de piloot een vrij zicht over 180 graden.
Geen deuren
Vliegtuigen hebben als het ware geen deuren. Daarom volgt dit concept een totaal andere logica. De glazen koepel gaat net zoals in een straaljager open, en geeft toegang tot het wel heel lage intérieur. De Saab Aero X heeft een dakhoogte van slechts 1276 mm, en geeft de indruk op de baan te kleven. De motorkap is oneindig lang en zit knap verwerkt in het uit carbon vezels bestaande koetswerk. De fel aflopende lijn achteraan, de gespierde flanken, de “Turbo” velgen (22 duim vooraan en 23 duim achteraan) en de korte overstek geven een vloeiende een snelle indruk.
Opstijgen
Deze auto met vierwielaandrijving wordt voortgestuwd door een krachtige maar ecologische motor. Inderdaad, de V6 BioPower V6 van 400 pk werkt op bioethanol. Dit houdt niet tegen dat deze bolide, op basis van computer gestuurde simulaties, de sprint tot 100 km/u aankan in 4.9 seconden. Vermits de topsnelheid elektronisch begrensd is op 250 km/u zijn de risico’s tot opstijgen klein. Het vermogen wordt door middel van een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven versnellingen en dubbele koppeling overgezet op de wielen en wordt met shift-paddles aan het stuur bediend.
Interieur
Net als de rest van de wagen werd het interieur geïnspireerd door de luchtvaart, en worden alle gegevens weergegeven op een glazen bedieningspaneel. Geen tellers, hendeltjes of knopjes meer. Alles wordt driedimensionaal en grafisch weergegeven op het paneel. Hiervoor werden specifieke technieken uit de Scandinavische glasindustrie en precisie instrumenten gebruikt. De Aero X neemt ook de typische bedieningshendels over zoals in de straaljagers. Tot slot ook nog even vermelden dat de verlichting van het interieur volledig is overgelaten aan een LED verlichting.
Nieuwe interpretatie
De grote luchtinlaten doen uiteraard denken aan de straaljager, maar zij zorgen ook voor de nodige luchttoevoer voor de turboladers aan beide kanten van de V6. Maar vooral het radiatorrooster laat zien hoe de toekomstige stijl van Saab er zou kunnen uitzien. Eigenlijk is de Aero X een variant op het thema van de andere concepten die we van Saab zagen zoals de 9X en de huidige Saab 9-5.

Bron : Saab