Op het recente salon van Genève 2006 hebben we, in het echt, de Aston Martin Rapide te zien gekregen. Eerder werd deze Aston al voorgesteld in Detroit. We herrinneren ons nog dat de Engelse constructeur hem voorstelde als de mooiste vierdeurs van de wereld. Een model dat in geen enkele zin een referentie is naar de Lagonda, de kenner zal dit op prijs stellen.
Verdict
Het moet gezegd zijn, aan de Rapide ontbreekt geen charme. Hij heeft de natuurlijke klasse en exclusiviteit van een Aston Martin. Een mooie en zachte lijn, zonder enige agressiviteit. Toch is het een echte sportwagen, maar een elegante. Tegelijk is het ook moeilijk om te verstoppen dat het hier om een echte Aston gaat. Het ontwerp van Marek Reichmann is, van voor tot achteraan, niet echt origineel. Het is aan ons niet weggelegd om hem als mooiste auto uit te roepen, wel zit hij voor ons bij de koplopers.
Recyclage
Aston Martin stelt rentabiliteit voorop door het VH platform aan dit model aan te passen, dit werd eerder al gebruikt voor de V8 Vantage en de DB9. Alleen werd de wielbasis met 25 cm verlengd om de nodige plaats vrij te maken voor de extra deuren. Ook wat de motor betreft gebruiken ze een bestaand model. Het gaat om de V12 6.0 van de DB9, maar opgedreven tot 480 pk. Zo komen de prestaties min of meer overeen. Het motorblok zit gekoppeld aan een sequentiële ZF Touchtronic versnellingsbak. Voor het eerst rust Aston Martin deze auto ook uit met carbon remschijven.
Lang en gastvrij
De Rapide is een auto dat vijf meter lang is en bijna 2 ton weegt. Dat is 30 cm en 140 kg meer dan de DB9. Al heeft hij de afmetingen van een limousine blijft het een vierdeurs coupé uitvoering met vier plaatsen. En wat voor een plaatsen. Het panoramisch dak, uit policarbonaat, laat veel licht invallen en zet de mengeling van het leer, aluminium en edelhout van de Rapide extra in het licht. In Zwitserland lieten ze duidelijk opvallen dat het uurwerk in het dashboard Zwitsers is. Aston Martin heeft hiervoor beroep gedaan op Jaeger-LeCoultre, een historische zakenpartner van het merk.
Deelnemen
De passagiers van deze coupé kunnen allemaal deel nemen aan het besturen van de auto. Ze krijgen alle gegevens te zien van het navigatiesysteem, en kunnen het zelf bedienen vanop hun plaatsen. Leve de Bluetooth!
Detail
Het minste detail is de moeite waard bij Aston Martin. De vleugeldeuren bijvoorbeeld, deze gaan tot 12° open, dat is niet enkel esthetisch verantwoord, het vergemakkelijkt ook de toegang tot het interieur. Dan is er ook nog de kofferruimte. Daarin werd rekening gehouden met de plaatsen voor de beauty-case, wijn en bijhorende glazen. De definitieve commercialisatie van dit model wordt verwacht voor 2008.
Foto’s : Vroom.be

Bron : Aston Martin