Suzuki heeft de Europese pers ontvangen in Disneyland om zijn laatste model voor te stellen. In tegenstelling tot diegene die een berline schminken om hem te doen vergelijken op een all-road wagen, heeft Suzuki hier de kaart gespeeld van het onuitgegeven model in hun gamma. Hij bestaat in een klassiek kleedje, namelijk de Urban line of in een Outdoor versie met een meer extraverte uitstraling. Deze laatste werd door ons getest, met, natuurlijk, een dieselmotor van 120 pk.
Sterke punten
De vering van de SX4 filtert goed de oneffenheden van de weg. De ingenieurs hebben gekozen voor McPherson vooraan en een torsievering achteraan. Ondanks een wagenhoogte van 165 mm tot 190 mm, vermijdt hij toch grote bewegingen te maken. De hoogte van de wagen laat zich enkel voelen als wij een vrachtwagen kruisen. De sterkte van het koetswerk vermindert eveneens het geluid van het wegdek en het servostuur werd perfect in evenwicht gebracht. Meer zou teveel zijn. Natuurlijk heeft men de sensatie niet van een berline, maar de plaats die de wagen in bochten neemt stelt ons op geen moment in problemen. Wat de remmen betreft, blijft Suzuki trouw aan de trommels achteraan, maar tijdens onze rit van 200 km waren de remmen toch doeltreffend. Deze zijn gekoppeld aan het ABS en in de bochten zelf wordt de wegligging niet verstoord. Al voelt men een zekere druk in het stuur.
Broum
Tot onze verbazing heeft deze 1.9 DDiS van 120 pk (88 kW) en een koppel 280 Nm ons toch ontgoocheld. Niet door zijn rijkwaliteiten, maar door zijn tekort aan discretie. Het geluid staat niet op de hoogt van het imago dat men aan deze SX4 wil geven. Men moet eveneens kampen met mechanische trillingen. De opleving is redelijk, met een 0 tot 100 km/u bereikt in 11,2 sec of in 10,5 sec volgens de versie, en dit laat aan Suzuki toe om zich op grote banen op zijn gemak te voelen. Op Autobahnen, kan hij tot 180 of 190 km/u rijden. Bovendien, de Diesel motor werd gekoppeld aan een zes-doos, laatste ontwikkeling van het Japanse merk. Dit laat toe om echt te genieten van een korte doos en dus beter te profiteren van de versnellingsmogelijkheden.
i-AWD
De SX4 zal in voorwielaandrijving bestaan of met een integrale transmissie i-AWD. In 4x4, zal de bestuurder via een knop gewoon kunnen kiezen tussen de twee of in automatische 4WD mode die de kracht aan twee of vier wielen verdeelt in functie van de omstandigheden. Men heeft ervan genoten om ook buiten onze road-book te rijden. Deze 4x4 doet het goed, maar enkel op niet te chaotische wegen. Inderdaad, de veerhoogte van deze wagen laat geen echte overschrijdingen toe. Toch kan men in modder rijden of in de sneeuw, zonder hierdoor geblokkeerd te geraken. Op het asfalt zelf is de wegligging van de Suzuki beter wanneer de integrale koppeling op automaat staat. Dit staat toe om de koppel beter op de achterwielen te verdelen indien nodig. In voorwielaandrijving voelt men meer het ondersturig gedrag van deze wagen.
Alles wissen
Maar vergeet alles wat wij u zonet zeiden in bovenstaande paragraaf. Want Suzuki België zal enkel de versie met voorwielaandrijving verdelen. De importeur is van oordeel dat de vraag naar 4x4-voertuigen niet voldoende is bij ons. Hij krijgt wel zijn Outdoor sportfit, maar hij zal niet mogen surfen op sneeuw noch een modderkuur maken. Toch niet onmiddellijk na de lancering ervan, aanstaande mei. Maar indien de klanten belangstelling tonen, dan kan Suzuki misschien van gedacht veranderen. Het is een verbazend besluit vanwege een merk dat nochtans gewoon is van 4x4 modellen! Het is des te meer spijtig dat de wegligging beter ligt met de integrale transmissie. De marketing heeft zijn redenen…
Aangenaam
Toch beleeft men plezier aan boord. De wagen trekt op, het uitzicht is grappig en de afwerking is aangenaam. En bovendien is de SX4 klein en in zijn nopjes in de bebouwde kom. In de 4x4 versie meet hij 4,14 m lang, 1,75 m breed en 1,62 m hoog. Het model met de voorwielaandrijving met de Urban Line is kleiner : 4100 mm x 1730 mm x 1565 mm. Deze wagen blijft compact en dus gemakkelijk in stad, zijn geliefkoosde jaagterrein.
Hoog
De hoogte van de wagen geeft een goede panoramisch zicht weer, al storen de raamstijlen soms het zicht op ¾ vooraan. Toch heeft Suzuki een klein venstertje voorzien tussen de voorruit en de deuren om de zijzichtbaarheid te verbeteren. Deze wagenhoogte vergemakkelijkt eveneens het instappen maar enkel als men niet te klein is. Wagen om dagelijks te beleven, de opbergruimtes zijn juist voldoende. Wij noteren eveneens dat de achterzetels iets hoger liggen dan de voorzetels. De passagiers achteraan hebben dus een goed zicht op wat er gebeurt. De achterbank is in twee symmetrische delen neerklapbaar (60/40) en de koffer houdt 270 liters in... 625 liters met neergeklapte achterbank.
Economisch
Op de middenconsole, is het mogelijk om constant het onmiddellijke verbruik na te checken. De voorwielaandrijving laat toch toe om enkele kilometers te winnen op een volle tankbeurt. Of concreet 6,2 liters bij 100km zoals door de constructeur aangekondigd. Twee benzine motors zullen eveneens bij ons voorgesteld worden vanaf mei : een 1.5 met manuele vijfdoos en een 1.6 VVT vier-automaat. De Belgische prijs is nog niet gekend, maar zou tussen 12.500 en 19.000 euro’s liggen volgens de versie en het afwerkingniveau.
En in voorwielaandrijving in ieder geval.
© Olivier Duquesne