De snelle vooruitgang in de informatica zorgt voor een explosie van smartphones, tablets en andere digitale speeltjes. Deze digitale golf treft ook de autowereld, waarin enkele technologische pareltjes geïntegreerd worden. De bak met vier wielen die als enige doel had om je te verplaatsen, behoort tot het verleden. Voortaan is alles interactief.
Ingebouwde gps te duur? De oplossing van vandaag en morgen
Je verliest een fortuin om niet langer verloren te rijden. Een ingebouwd navigatiesysteem kost in een Duitse berline al snel 2.000 euro tot zelfs 4.000 euro voor de meest geavanceerde systemen. Gekke bedragen, vooral omdat een eenvoudige smartphone bijna dezelfde mogelijkheden biedt met een app van 50 euro of zelfs nog veel minder.
De oplossing is om de navigatie van de telefoon op het multimediascherm van je auto weer te geven. Dat lijkt misschien sciencefiction voor de leek, maar in werkelijkheid is het vrij eenvoudig. GM biedt deze functie aan via MyLink en Honda in zijn nieuwe stadswagen N-One, die alleen in Japan verkrijgbaar is.
Echt voor iedereen?
De vraag rijst: wat met mensen die geen smartphone gebruiken? Een pertinente vraag waar GM een antwoord op heeft. De Spark, de kleine stadswagen van Chevrolet, richt zich tot een jong en modern publiek, dat voor 90 procent een smartphone bezit. De Malibu is daarentegen een ander geval en trekt een veel conservatiever publiek aan. Daarom blijft de constructeur klassieke navigatie aanbieden op dit model.