Het salon gaat voor professionals open op 29 september, en voor het grote publiek op 1 oktober. Liefhebbers van mooie auto’s zullen echter tevergeefs zoeken naar enkele prestigeconstructeurs, en niet de minste: Aston Martin, Lamborghini en Bentley. Maar ook gewone constructeurs zoals Mazda, Ford en Volvo zijn er niet te vinden. De afwezigheid van de twee sterren van de VW-groep, Lamborghini en Bentley, is te verklaren door het besparingsbeleid dat VW na Dieselgate invoerde. Bentley rekent bovendien op discretere evenementen om zijn klanten te ontmoeten. Bij Lamborghini wordt de salonstrategie momenteel herbekeken. Ten koste van het Franse salon…

Strategie

Volvo gaf al forfait in december 2014. De Scandinavische constructeur wil zich voortaan concentreren op één salon per werelddeel. Voor Europa is dat Genève, voor Noord-Amerika Detroit en voor Azië Peking. Op die manier wil het merk ook kosten besparen.

Ford bekijkt zijn strategie op dit moment ook opnieuw, omdat de Blauwe Ovaal zich voortaan als een “leverancier van mobiliteit” beschouwt. Bovendien wil het zijn aanwezigheid op andere beurzen dan autosalons versterken, zoals CES in Las Vegas of IFA in Berlijn. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. En omdat Ford in Frankrijk geen bijzonder stevige positie heeft, wordt het salon van Parijs dus overgeslagen.

Genève en Frankfurt voorop

Het salon van Parijs wordt afwisselend georganiseerd met dat van Frankfurt. De laatste editie trok op twee weken tijd meer dan 1,25 miljoen bezoekers, 20.000 meer dan in 2012. Ondanks de uitstekende cijfers lijkt het evenement de komende jaren terrein te verliezen. Vooral omdat Frankrijk niet meer toonaangevend is in de autosector (terwijl Duitsland op vele vlakken koploper is, onder meer op vlak van nieuwe technologieën), maar ook omdat het Franse publiek, en vooral jongeren uit de steden, steeds minder interesse hebben voor auto’s. Des te beter voor Frankfurt, dat de steun geniet van reuzen zoals VW, Daimler en BMW, maar ook voor Genève, dat zich de laatste jaren steeds vaker als een luxesalon profileert.