De financiële crisis heeft lelijk huis gehouden in de automobielwereld. Saab, GM en nog enkele anderen zagen hun toekomst erg onzeker worden. Herstructurering, vereenvoudiging van het gamma of zelfs de sluiting van fabrieken zijn draconische maar haast onvermijdelijke maatregelen. Het is dan ook logisch dat we de gevolgen van de crisis ook op de autosalons merkbaar zijn. Het tapijt van een salon is duur…dus snoeien maar.
Salon van Londen
De organisatoren hebben eenvoudigweg besloten om het salon dat in 2010 moest plaatsvinden, niet te organiseren. Als reden schuiven zij de economische crisis naar voren waarbij gevreesd werd dat de meeste constructeurs zouden afhaken.
Maar volgens andere bronnen is er nog een reden. In 2012 hebben immers de Olympische Spelen plaats die het Salon volledig overschaduwen. Door de Salons van 2010 en 2011 uit te stellen tot 2013 wordt letterlijk en figuurlijk het veld geruimd voor de Spelen.
Salon van Tokyo
Het Salon van Tokyo heeft wel degelijk plaats maar verscheidene constructeurs hebben hun deelname afgezegd en zo blijven de Japanners bijna alleen over in een poging om de hallen te vullen. Chrysler, GM, Ford, BMW, VW, Mercedes en Renault hebben bevestigd dat zij zeker niet aanwezig zullen zijn. Nog verwonderlijker is dat ook de Chinese constructeurs afwezig tekenen. Maar ook de Japanse constructeurs hebben al voorzien om de standen slechts half zo groot te bouwen als voorheen. Het ziet er naar uit dat het salon niet de helft van het vroegere oppervlakte zal innemen. Drie prestigieuze Europese constructeurs (Porsche , Ferrari en Maserati) hebben bevestigd dat zij hun mooiste creaties zullen tonen. Ook de Koreaanse constructeurs Hyundai en Kia zullen deelnemen.