De 8ste editie van de 1000 Km van Spa heeft de toeschouwers verwend met een hoogstaand spektakel. De strijd tussen Audi en Peugeot heeft alle verwachtingen overtroffen en door de regen bleef het spannend tot het bittere einde. De overwinning was voor de Peugeot n°3 van Pedro Lamy, Simon Pagenaud en Sébastien Bourdais. Het Franse merk sleepte nipt de dubbel in de wacht met de tweede plaats van Stéphane Sarrazin en Franck Montagny, net voor de Audi van Allan McNish, Tom Kristensen en Dindo Capello. Voor Peugeot was het de vierde overwinning op rij in Spa. In de GT1 was de Ford GT van Marc VDS met Bas Leinders, Markus Palttala en Eric De Doncker de snelste. Nicolas De Crem, Bernard Delhez en Dominik Kraihamer eindigden met de wagen van het Thierry Boutsen Energy Racing team tweede in de Formula Le Mans.
Zelf de opwarmingsronde van de Belgische manche van de Le Mans series zorgde al voor het nodige spektakel, want enkele regendruppels maakten van Spa een ware ijspiste. Nog voor de lichten op groen sprongen ging de Peugeot Oreca al in de fout, en verloor Audi al een van zijn drie wagens. Bij de Combes verloor Andre Lotterer de controle over zijn Audi R15 TDI+ en eindigde hard in de vangrails. Lotterer kreeg de Audi wel nog tot in de pitlane, en na de nodige herstellingen nam hij als 12de plaats op de startgrid.
Bij de start ging het voor Pedro Lamy bijna verkeerd aan de Source. Enkele ogenblikken later katapulteerde Jean-Christophe Bouillon (Lola Rebellion) de Peugeot Oreca van Panis in de muur aan de Raidillon. De voormalige F1 piloot, en winnaar van de grote prijs van Monaco, moest te voet terug naar de stands.
Dankzij een strategische zet bij de eerste safety-car kon de Audi R15 TDI+ van Kristensen-McNish-Capello de leiding overnemen. Peugeot begon aan een remonte die echter onderbroken werd door een 45 minuten durende algemene elektriciteitspanne op het circuit. Na die onverwachte pauze werkten Pagenaud, Lamy en Bourdais zich naar voor en konden ze de overwinning binnen halen. In de laatste meters zorgde Stéphane Sarazin dan ook nog voor de dubbel nadat hij Mr. Le Mans, alias Tom Kristensen, kon inhalen. Audi kon echter de eer nog redden met de derde plaats van Kristensen, Allan McNish en Dindo Capello, voor de Peugeot van Gene-Wurz-Davidson en de tweede Audi van Rockenfeller-Bernhard-Dumas.
De overwinning bij de benzinemotoren in de LMP1 was voor de Lola van Bouillon en Belicchi. De Lola-Aston van Vanina Ickx reed lang aan de leiding, maar problemen met de versnellingsbak gooide roet in het eten. In de GT1 klasse hadden de Belgen meer succes, met de overwinning van Bas Leinders, Markus Palttala en Eric De Doncker met de Ford GT van team Marc VDS. Bas Leinders nam de eerste stint voor zijn rekening en lag voor een groot deel aan de basis van de uiteindelijke overwinning. De Saleen van Julien Schroyen eindigde op de zede plaats.
Nicolas De Crem en Bernard Delhez, die team vormden met de Oostenrijkse Dominik Kraihamer, sleepten de tweede plaats in de wacht in de Formula Le Mans categorie. Nico Verdonck was echter de held van de Formula Le Mans series in het eerste deel van de race. Even dook hij zelfs de top 10 algemeen in, maar de jonge piloot uit Wemmel moest spijtig genoeg vroegtijdig opgeven door een technisch probleem. In de GT2 eindigde Louis Machiels 13de met zijn ProSpeed Porsche.
Titelverdedigers Olivier Pla en Miguel Amaral waren opnieuw de snelste in de LMP2. De Ginetta Zytek Quifel-ASM was de Lola RML van Wallace-Newton-Erdos en de Pescarolo OAK van Hein en Moreau te snel af.
In de GT2 haalde Porsche een schitterende overwinning binnen met de Porsche Felbmayr van Lieb en Lietz voor de twee Ferrari’s AF Corse van Melo Bruni en Vilander-Fisichella-Alesi, die nipt de BMW van drievoudig WTCC kampioen voor kon blijven. Zacchia-Moro-Kaufmann waren de snelste in de Formula Le Mans.
Quotes:
Sébastien Bourdais (LM P1 – 1ste ): "Hopelijk krijgen we niet al te veel van deze spectaculaire races want ik wil niet te jong sterven. De remonte van Pedro (Lamy) was indrukwekkend en ik sta er op om het volledige team te feliciteren met deze mooie overwinning. Een mooie manier om ons voor te bereiden op Le Mans."
Tom Kristensen (LM P1 – 3de): "Had het blijven regenen dat had het resultaat er waarschijnlijk anders uitgezien. Maar spijtig genoeg hebben we het weer niet onder controle. We zijn meteen voor de winst gegaan en dat heeft ons uiteindelijk de das omgedaan. Niet erg, de besten op dit circuit hebben gewonnen. Onze Le Mans set-up, met weinig downforce, heeft ons in de regen heel wat tijd gekost.”
Bas Leinders (LM GT1 – 1ste): "Deze overwinning toont aan dat de Ford GT een uitstekende wagen is. Voor onze eerste deelname aan een Le Mans Series race hebben we meteen de overwinning beet in de LM GT1 categorie. Dat is uitstekend nieuws in het kader van onze voorbereiding voor de 24 Uren van Le Mans."
Uitslag : 1. Bourdais-Lamy-Pagenaud (Fra-Por-Fra/Peugeot 908 HDI FAP) 139 ronden; 2. Montagny-Sarrazin (Fra/Peugeot 908 HDI FAP) op 1.08; 3. Capello-Kristensen-McNish (Ita-Den-GB/Audi R15 TDI) op 1.26; 4. Gene-Wurz-Davidson (Spa-Oos-GB/Peugeot 908 HDI FAP) op 1 ronde, 5. Bernhard-Dumas-Rockenfeller (Dui-Fra-Dui/Audi R15 TDI) op 2 rondes; 6. Amaral-Pla (Por-Fra/Ginetta-Zytek) 1ste LM P2 op 9 rondes, 7. Wallace-Erdos-Newton (GB-Bra-GB/Lola-HPD) op 9 rondes; 8. Hein-Moreau (Fra/Pescarolo) op 10 rondes; 9. Lahaye-Nicolet (Fra/Pescarolo) op 11 rondes; 10. Piccini-Piccini-Giri (Ita/Lola-Judd); 13. V. Ickx-Ragues-Mailleux (Bel-Fra/Aston Martin);... 15. Lieb-Lietz (Dui-Oos/Porsche) 1ste LM GT2;... 17. Palttala-De Doncker-Leinders (Fin-Bel/Ford GT) 1ste LM GT1; 18. De Crem-Delhez-Kraihamer (Bel-Oos/FLM);... 33. Van Dam-Lacko-Schroyen (Ned-Tsj-Bel/Saleen); 35. Machiels-Hommerson-van Splunteren (Bel-Ned-Ned/Porsche);...