Zoals steeds bij Ford zal die Clipper gaan heten. Het platform blijft wellicht hetzelfde, maar ondergaat een evolutie. Zo moet een langere wielbasis voor meer interieur- en kofferruimte zorgen. Esthetisch lijkt er eerder een zachte evolutie op het programma te staan, net zoals de Fiesta onlangs te beurt viel.

Drie- en viercilinders

Onder de motorkap zal Ford volop gebruik maken van de drie- en viercilinder turbomotoren. De 1.5-driecilinder EcoBoost die zijn opwachting maakt in de nieuwe Fiesta ST vindt wellicht ook zijn weg naar de Focus, maar dan met een aangepast vermogen. Een hybride komt er wellicht ook aan, al is het nog niet duidelijk of dat een plug-inhybride wordt of een mild hybrid.

Avontuurlijke Active

Uitrustingsversies zullen wellicht het patroon van de Fiesta volgen, namelijk Titanium, Vignale en ST Line. De volgende Focus komt er bij ons als vijfdeurs en als break. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat er ook een avontuurlijke verhoogde break komt, de Active. Wordt vervolgd in 2018.