In zijn persmededeling zegt Rolls-Royce dat de Cullinan “moet worden geëvalueerd op openbaren wegen op verschillende plaatsen in de wereld”. De testfase is er om te garanderen dat de SUV op diverse ondergronden het “vliegende tapijtgevoel” biedt dat zo typisch is voor Rolls-Royce en dat hij om kan met de meest extreme weersomstandigheden.

Volledig in aluminium

Rolls-Royce heeft eerder dit jaar bevestigd dat voor de Cullinan een volledig nieuw aluminium platform is ontwikkeld. Dat wordt trouwens ook gebruikt door de nieuwe Phantom. Er wordt gewerkt aan een volledig nieuw soort ophanging en aan een vierwielaandrijving.

Bentayga is ondergeschikt

In een recent interview zei Rolls-Royce-baas Torsten Müller-Ötvös: “De SUV van Bentley [nvdr: de Bentayga] is duidelijk nummer twee. Rolls-Royce is de beste autobouwer ter wereld en dat wordt deze SUV ook wanneer hij op de markt komt. We brengen een nieuwe auto en een authentieke Rolls-Royce op de markt”.

Duur? Uiteraard…

Als we enige conclusies mogen trekken uit het succes van de Bentayga, dan lijdt het geen twijfel dat de Rolls-Royce Cullinan het bestverkochte model wordt voor het merk van de afgelopen jaren, of zelfs van alle tijden. Verwacht daarom echter geen klein prijsje: dit is nog steeds een op maat en met de hand gemaakte auto en dat wordt ongetwijfeld op de factuur weerspiegeld.