Sinds zijn introductie in 2008 kon die de verwachtingen niet helemaal waarmaken. Ook de relatief belangrijke facelift in 2015 kon daar weinig werkelijk aan verhelpen. Daarom wijzigt de constructeur het toekomstige model volledig, dat als sedan en als break beschikbaar zal zijn.
De styling zal trouw blijven aan de principes van het merk, namelijk tegelijk conservatief en modern. Ook de afmetingen zullen niet grondig wijzigen, maar het gewicht zou drastisch moeten dalen, onder meer door het gebruik van staal met hoge trekweerstand.
BMW onder de kap!
De dieselmotoren zouden vooral van het partnerschap met BMW komen. Onder de motorkap van de Japanse gezinswagen zou je dus een driecilinder diesel van 1,5 liter en 116 pk kunnen vinden, een motor die eigenaars van een Mini Cooper D goed kennen. Er zullen uiteraard ook krachtigere viercilinders zijn. Bij de benzinemotoren zou Toyota de atmosferische tweeliter vervangen door een kleinere viercilinder van 1,6 liter, maar die zou een turbo krijgen en tussen 120 en 150 pk produceren.
De volgende Avensis zou in de herfst van 2017 worden voorgesteld, en de verkoop zou niet veel later starten.