Het enorme touchscreen dat het midden van het dashboard domineert, komt rechtstreeks uit de XC90. De boordplank is hier evenwel lager dan bij de grote SUV. Niet alleen het ontwerp, maar ook heel wat functionaliteiten zullen van de XC90 overwaaien naar de S90, inclusief het arsenaal veiligheidstoepassingen.

Wat design betreft, herneemt de S90 een aantal stijlkenmerken van de conceptwagens die Volvo onlangs voorstelde, zoals de Concept Coupe en Concept Estate. Je mag je dus aan eenvoudige maar elegante lijnen verwachten maar ook aan de lichtunits zal er extra aandacht zijn besteed, net om de befaamde ‘hamer van Thor’ te integreren (kijk uit naar de verlichte ’T’).

De nieuwe S90 zal groter zijn dan de huidige S80 en positioneert zich daarmee tegenover de BMW 5-Reeks, de Audi A6, Lexus GS en consorten. Hij zal een minder sportief alternatief zijn, maar duidelijk eentje met meer ‘zen’.

Op de voorstelling van de XC90 had Volvo aangekondigd dat het ‘stopte met het tellen van cilinders’. Onder de motorkap van deze S90 hoef je dus geen vijfcilinder of V6 verwachten, maar eerder een tweeliter viercilinder. Dat er een versie met ‘herlaadbare hybride aandrijving’ aan zit te komen, staat in de sterren geschreven.