Vijftig jaar geleden begon Mazda met de Cosmo aan een belangrijk hoofdstuk uit zijn geschiedenis: de wankelmotor. Vandaag lijkt geen enkele constructeur nog geïnteresseerd in de wankelmotor en is de kleine Japanner zowat de laatste constructeur die hem gebruikt. De wankelmotor bezit nochtans heel wat kwaliteiten, vooral op vlak van specifiek vermogen, afmetingen, gewicht en trillingen. Maar hij lust ook een stevige slok, waardoor hij tijdens energiecrisissen nooit verder werd ontwikkeld.
Heeft Mazda een manier gevonden om iets aan het verbruik te doen? De constructeur lijkt in elk geval van plan om een sportwagen voor te stellen met wankelmotor. Naast scherpe lijnen zal het nieuwe model ook een uitstekende gewichtsverdeling hebben, onder meer dankzij de legendarische lichtheid van wankelmotoren. Volgens sommige bronnen zou de auto 1,3 ton wegen en 400 pk produceren. Het vermogen zal helemaal bovenin de toeren worden vrijgegeven, met een snerpende soundtrack. We kijken er al naar uit…