Algemene stijl Onmiddellijk herkenbare Seat, verschilt de stijl zich uiteindelijk niet echt van de andere producten van het merk. De bewerking van het achterdeel onderscheidt zich toch iets van de klassieke Altea, met hertekende achterlichten. Voor de rest, werd de auto verlengd : 18,7 centimeters om precies te zijn. Qua zichtbaarheid is het correct, met een uitzondering voor de ¾de achteraan, waar de brede stijl het zicht ietsje versperd. Beproefde motors Hier is alles reeds bekend ! De motors werden rechtstreeks ontleend aan de VAG groep : twee benzine motors (1.6 l 102 pk en de 2 liters FSI 150 pk) en drie diesels (1.9 TDI 105 pk en 2.0 TDI 140 of 170 pk) werden voorzien. Ons testmodel werd voorzien van de versie die zonder twijfel de beste verkopen zal maken in onze streken, zijnde de 1.9 TDI. Onveranderd, hij ontwikkelt 105 pk en 250 Nm aan 1.900 rpm. Geen twijfel, deze motor hoeft hier volkomen aan zijn taak, getuigend van een zekere zachtheid en pittigheid die hem wel bekend zijn. Qua verbruik, zijn er geen wonderen, indien men de massa en de ruimte van een voertuig vergroot, kan men er moeilijk een kameel van maken. Behalve hier, met een gemengd verbruik van 6,7 liters slaat deze Seat er zich goed doorheen. De 5-doos verdraagt geen kritiek en is gemakkelijk en héél soepel. Veilig en geruststellend De grootste troef van deze Altea XL, tegenover zijn concurrenten die meer als monovolumes getypeerd worden, is zijn zwaartekracht, die zich op een matige hoogte bevindt. Er is hier alleen maar voordeel aan verbonden, en zeker voor het weggedrag, die zich in elke situatie lenig en veilig vertoont. In het uiterste geval wordt de Seat ondersturig. De stuurbekrachtiging is een ideale medeplichtige van dit geruststellende gedrag, al ondervindt men een zekere lichtheid bij lage snelheid. Gemakkelijk met vijf… En, waarom niet met zeven ? De grootste eigenschap van deze Altea XL, is zonder twijfel de binnenruimte : simpelweg volkomen, zowel vooraan als achteraan en is dus echt indrukwekkend. Deze bijkomende beschikbare ruimte deelt actief mee in het comfort bij verre reizen. En waarom verduiveld, geen derde rij, zoals dit zo vaak het geval is ? Zeker met een dergelijke koffer, hier mankeert geen plaats. Met deze XL badge, wint de Altea 123 liters, om tot een totaal van 532 liters te komen, alles behalve dat... De lange reizen worden een specialiteit van deze Seat, want bovenop zijn kofferinhoud, zijn ruimte en zijn zuinigheid, biedt de Altea XL het comfort en de geluidsdemping er bovenop. Qua afwerking voelt men duidelijk dat men hier met de VAG groep te maken heeft en de doelwitten zijn niet dezelfde als bij Audi. De plastieken delen zijn hard en de aanpassingen ervan zijn soms wisselvallig. Uiteindelijk, met zo’n koffer kan men ruim zien qua bagage, maar men vindt het toch spijtig dat de achterbank enkel volledig dichtklapt, wat van de laadvloer twee delen maakt... Net zoals een Golf Plus… maar ruimer ! Met twintig centimeters meer dan de Golf Plus, stelt Seat hier dus duidelijk ook een ruimere koffer voor (532 liters tegen amper 395 liters voor de VW !). Daarentegen waar een gelijksoortigheid bestaat is in de toegepaste prijzen : beiden voorzien van de 1.9 TDI van 105 pk, wordt de Golf voorgesteld aan 19.780 € in de Trendline versie en de Seat aan 19.990 € in de Reference versie. Men kan er dus uit afleiden dat de Spaanse meer biedt voor hetzelfde geld... Al heeft de Golf een hogere verkoopwaarde en is beter afgewerkt... Men spreekt hier in ieder geval over een kwestie van smaak... In de versie Reference, biedt de Seat standaard de airconditioning, de radio CD/MP3, de sensor voor bandendrukte, de snelheidsregelaar, de boordcomputer, de vier elektrische ruiten, de elektrische en neerklapbare achteruitkijkspiegels, en de TCS (ESP bij Seat) aan. Voor 1.400 € meer, in de versie « Stylance » biedt hij acht luidsprekers i.p.v. zes, een multifunctioneel stuur, een regen- en lichtsensor, automatische airco, metalen velgen, antimistlichten ... Kortom, een pakket uitrustingen voor een nogal gematigde bijkomende kost. Bovendien, beschikte onze testversie van een zwarte metaalkleur Black Magic aan 411 €, getinte achterruiten aan 151 € en uiteindelijk, de parking distance control achteraan voor 260 €. Besluit Ongetwijfeld dat Seat hier een interessant alternatief voorstelt voor de traditionele monovolumes. Met dezelfde vorm en hetzelfde gedrag als bij een berline, biedt deze Altea XL in het algemeen ruimte voor. Zelfs de prestatievermogens van de kleinste diesel motor (met toch 105 pk) zijn verbazend ! Dit alles aan een concurrerende prijs en geleverd met een volledige uitrusting ! Wat zou men meer kunnen vragen ? Zeven plaatsen misschien…