Bij de voorstelling van zijn resultaten voor 2018 hadden de mensen van Seat een glimlach op het gezicht. Het Spaanse merk wist namelijk de hoogste winst na belastingen in zijn geschiedenis te noteren: bijna 300 miljoen euro. Het zakencijfer kwam in de buurt van de 10 miljard euro, ook een recordbedrag voor Seat. Gesterkt door die cijfers richten de Spanjaarden de blik nu naar de toekomst en onthullen ze hun elektrische strategie.
Beginnen met elektrische Mii
Tegen 2021 wil Seat 6 elektrische en plug-in hybride modellen op de markt brengen. De twee eerste EV’s van het merk worden de elektrische versie van de stadsauto Mii en de productieversie afgeleid van de conceptcar el-Born. De volgende generatie van de Leon en de grote SUV Tarraco krijgen dan weer een plug-in hybride variant. Ook bij het sportieve Cupra komen er een plug-in hybride Formentor en Leon
Minder dan 20.000 euro in 2023
Daar houdt het echter niet bij op: Seat kondigde ook aan dat het een compacte versie aan het ontwikkelen is van het modulaire platform MEB voor elektrische aandrijving van de VW-groep. Die nieuwe basis zal door de verschillende merken van de groep worden gebruikt voor EV’s van ongeveer 4 meter lang. Het model met Seat-logo zal minder dan 20.000 euro kosten, zo belooft het Spaanse merk. Maar het nieuwe platform zou wel pas over drie tot vier jaar op de markt komen.