Ter herinnering

Toegegeven, de Exeo is niet de eerste auto waaraan je denkt als je een berline zoekt. Hij wordt wat miskend, maar deze Spanjaard op basis van de oude Audi A4 heeft zeker zijn kwaliteiten. De Exeo is een goedkope manier om te proeven van een premiumproduct. De operatie bleef niet beperkt tot een simpele logowissel, want Seat maakte de motoren moderner (directe injectie), herbekeek de ophanging, verbeterde de uitrusting en verlaagde de prijzen tot een democratischer niveau.

Goed nieuws voor wie deze 'facelift' tot nu toe wat minnetjes vond: de Exeo heeft voortaan nieuwe achterlichten. Je denkt misschien dat dat niet veel uitmaakt, maar ik kan je verzekeren dat de nieuwe lichten met led-technologie een groot verschil betekenen en een sportief accent toevoegen.

4,4 cm winst

Geen aardverschuiving wat de uitrusting betreft, maar wel enkele kleine verbeteringen zoals een optionele Bose-geluidsinstallatie met tien luidsprekers (190 Watt), nieuwe kleuren voor de zetelbekleding en meer ruimte achterin. Terwijl merken als Audi en BMW de grote middelen bovenhalen en de wielbasis verlengen om meer ruimte voor de achterpassagiers te creëren, kiest Seat een goedkope oplossing. De ingenieurs holden de rugleuning van de voorzetels uit en pasten het zitkussen van de achterzetels aan. Zo won Seat 4,4 cm voor de benen van de achterpassagiers. Ruim kun je het nog altijd niet noemen, maar het is toch een verbetering. Door het lage dak zitten grote jongens nog altijd krap. Voorin valt de ruimte mee, maar let op met de lederen zetelbekleding want die verhoogt het zitkussen vreemd genoeg.

Multitronic

Terwijl de Volkswagen-groep met veel tamtam zijn uitstekende DSG-automaat in zoveel mogelijk modellen monteert, grijpt Seat in de Exeo terug naar de oude vertrouwde Multitronic (continu variabele transmissie). De verklaring is simpel: de DSG past niet onder de motorkap. Daar hoef je geen traan om te laten, want de Multitronic is een zeer comfortabele partner. Deze automaat heeft een onbeperkt aantal verhoudingen en laat de motor in zijn optimale toerental draaien, rekening houdend met de stand van het gaspedaal. De Multitronic is zeer aangenaam in gebruik, vooral in de stad.

Voor sportieve sensaties moet je wel elders zijn, elke beleving wordt gladgestreken. Door het gaspedaal te vloeren gaat de motor alleen maar brullen en houdt hij het voor bekeken bij 4.500 tr/min. De ingenieurs zijn zich hiervan bewust en bieden daarom een Sport- en manuele modus aan waarmee je zelf door zeven versnellingen kunt schakelen. Vooral de manuele modus verhoogt het rijplezier, de Sport-modus heeft helaas de slechte gewoonte om de 2.0 TDI te hoog in de toeren te jagen.

2.0 TDI   

De automaat is alleen beschikbaar met de 2.0 TDI met 143 pk en 320 Nm, een motor zoals het hoort. Niet echt muzikaal, maar hij vervult zijn taak zonder te veel brandstof te verbruiken. Twee minpunten: een hoge CO2-uitstoot volgens de huidige normen en de afwezigheid van een fiscaal interessante toegeknepen versie met 136 pk.

Voor hoeveel?

De Exeo biedt een opmerkelijke afwerking, een precies en doeltreffend weggedrag, een ietwat droge ophanging en lage prijzen. Deze 2.0 TDI Multitronic kost als sedan minstens 28.050 euro in de Reference-versie. Voor de ST-breakversie moet je er 1.010 euro bijtellen en voor de versies Style en Sport komt er nog eens 1.000 euro bij.