Ibiza I (1984-1993)

Op het salon van Parijs in 1984 liet Seat het publiek kennismaken met de Ibiza. Omdat het zelf nog wat ervaring miste op bepaalde vlakken, deed Seat een beroep op bekende namen zoals Giorgetto Giugiaro (design), Karmann (industrialisatie) en Porsche (motortechnologie) om de ontwikkeling tot een goed einde te brengen. Twee jaar later volgde een vijfdeursversie, in 1991 werden de voorkant en het interieur grondig hertekend. Er kwam ook een Sport Line-variant met 110 pk, nog steeds met Porsche-technologie.

Ibiza II (1993-2003)

De tweede generatie van de Ibiza werd binnen de Volkswagen-groep ontwikkeld en deelde heel wat onderdelen met de VW Polo. Het ontwerp werd drastisch omgegooid: de hoekige vormen maakten plaats voor sensuele rondingen. Als eerste in zijn segment kon de Ibiza beschikken over de befaamde 1.9 TDI met 90 en later ook 110 pk. Er kwamen ook verschillende sportieve versies zoals de Cupra, die in de smaak vielen bij een jong publiek maar het model een ietwat ‘verkeerd’ imago bezorgden.

Ibiza III (2002-2008)

Walter de Silva, overgekomen van Alfa Romeo, tekende de derde Ibiza. Qua vermogen werd de lat alweer wat hoger gelegd, met TDI’s tot 160 pk en een 1.8 benzine met 180 pk. Al dacht Seat ook aan de zuinigheid: eind 2007 werd de eerste Ecomotive-versie voorgesteld, een 1.4 diesel met een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Ibiza IV (2008)

Deze keer nam onze landgenoot Luc Donckerwolke de tekenpen vast. De driedeurs (SportCoupé) en vijfdeurs werden duidelijker van elkaar onderscheiden. Deze Ibiza mocht als eerste een nieuw platform gebruiken, dat later door de Audi A1 en VW Polo werd overgenomen.