FR, zeg maar GT
In de Volkswagen-groep maakt Seat deel uit van de sportieve poot. Het Spaanse merk biedt de sportieve versies aan in twee niveaus: de FR en de Cupra. Terwijl de FR homogener is, toont de Cupra zich extremer en is hij meer op absolute prestaties gericht. Zo verliest 1,4-liter benzinemotor van de FR 30 pk tegenover de Cupra-versie. Maar de Cupra is dan weer niet als diesel beschikbaar. Om sport en economie te verzoenen, moet je dus terugvallen op de FR TDI. Die is beschikbaar als drie- (SC) en vijfdeurs. Uiterlijk zie je geen verschil met zijn benzinebroer. Even goed luisteren is dus de boodschap. Of gewoon op goed geluk ervan uitgaan dat het wel een diesel zal zijn, want 80 procent van de verkochte FR’s heeft een zelfontbrander onder de motorkap.
Met de schoenlepel
Je vraagt je af hoe de ingenieurs het voor elkaar kregen: Seat lepelde de 2.0 TDI in het motorcompartiment van de Ibiza. De batterij moest er alleszins aan geloven en verhuisde naar de koffer. Daarvan profiteert de gewichtsverdeling, terwijl het verlies aan koffervolume verwaarloosbaar is. De motor is een knap staaltje techniek, maar al dat gewicht op de vooras doet het ergste vermoeden voor het weggedrag. De ingenieurs besteedden echter heel wat aandacht aan het onderstel, verstevigden de ophanging en monteerden een dikkere torsiestang. Om te vermijden dat de voorwielen voortdurend doorspinnen, opteerde Seat voor een standaard elektronisch sperdifferentieel XDS.
Cijfers
De 2-liter dieselmotor levert 143 pk en vooral een koppel van 320 Nm tussen 1.750 en 2.500 toeren. We hoeven je niet te vertellen dat dat in de lichte Ibiza voor uitstekende prestaties zorgt. In 8,2 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u en de kilometer vanuit stilstand legt hij af in 29,4 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/u. Daar tegenover staat een verbazend laag verbruik van gemiddeld 4,6 l/100 km met een CO2-uitstoot van 119 g/km.
Op de weg
Draai de contactsleutel om en de 2.0 TDI gromt discreet. In de stad speelt hij zijn soepelheid uit en moet je dankzij het koppel dat vroeg voorhanden is zelden terugschakelen. Maar op de kleine plattelandswegen leer je de ware persoonlijkheid van deze kleine boyracer kennen. De 2.0 TDI is minder puntig dan de vroegere 1.9 TDI en veel aangenamer in gebruik. Bovendien is hij minder luidruchtig en klinkt hij ook aangenamer. De oude 1.9 TDI leek over een aan-uitknop te beschikken, terwijl de nieuwe TDI altijd paraat is. Het vermogen wordt via een uitstekend schakelende zesbak naar de voorwielen versluisd. De schakelgangen zijn kort en precies en de ietwat lange verhoudingen laten het verbruik dalen zonder dat de prestaties daar onder lijden.
Het onderstel is van hetzelfde kaliber. De Ibiza rijdt uiterst stabiel, maar laat zich ook messcherp sturen. Zelfs met brutaal insturen en een stevige trap op de remmen breekt de achterkant nooit te fel uit. De stuurinrichting voelt een tikje te kunstmatig aan, maar dat went vrij snel. Doordat de vooras beter met het vermogen overweg kan, voelt de dieselversie homogener aan dan de benzineversie. Het elektronische differentieel XDS doet zijn werk naar behoren, maar echte sportievelingen zullen zich ergeren aan het feit dat ze bij het uitkomen van een bocht niet vol kunnen uitaccelereren.
Prijs
De Ibiza FR TDI SC (een hele mond vol) en vijfdeurs worden aangeboden voor respectievelijk 19.290 en 19.790 euro. Tel daar nog 885 euro bij voor de speciale Bocanegra-afwerking met zwarte neus en je krijgt een auto die er apart uitziet en goed rijdt voor niet te veel geld.