Presentatie
Neem de Belgische ontwerper Luc Donckerwolke, laat hem los op een Spaanse schone die hij eerder al ontmoette en je krijgt deze kleine break. De Ibiza ST is 18 centimeter langer en heeft vooral een koffervolume dat groeit tot 430 liter. Met zijn 4,23 m lengte kun je hem niet echt compact meer noemen, hoewel de wielbasis identiek blijft. Kortom, de Ibiza ST is in de eerste plaats een praktische auto, maar oogt bijna even elegant als zijn broers.
Motoren
Onder de kap vinden we dezelfde motoren terug als die van de rest van het gamma met uitzondering van de sportieve FR en Cupra. Wij reden met de 1.2 TDI Ecomotive en de 1.6 TDI met 105 pk.
Laten we beginnen met de fiscaal meest aantrekkelijke versie: de Ecomotive. Met een CO2-uitstoot van 89 g/km ben je zeker van de overheidskorting van 15 procent op de aankoopprijs. In het vooronder vinden we de bereidwillige 1,2-liter driecilinder met 75 pk en 180 Nm koppel aan 1.800 tr/min.
Tot daar de cijfers, tijd om te rijden. De sportieve voornemens van de Ibiza vind je zeker niet terug onder jouw rechtervoet. De motor voelt bij lage toeren hol aan en zet jouw pols aan het werk om op toerental te blijven. Eens op toeren klinkt hij wat minder hees en laat hij zelfs tekenen van goede wil zien, maar echt vlot wordt hij niet.
De prestaties laten we dan ook voor wat ze zijn. Ze worden trouwens helemaal in de kiem gesmoord door de lange versnellingsbak. Rode kaart dus? Nee, toch niet. Je moet deze versie nemen zoals hij is. Vergeet de chronometer en concentreer je op het verbruik. Misschien veroorzaak je wel enkele files maar als je de regels van het spel respecteert, daalt het verbruik tot minder dan 4 l/100 km. Uw dienaar kwam zelfs toe met 3 l/100 km. Bij een ‘normale’ rijstijl mag je op 5 l/100 km rekenen. Een start-stopsysteem is altijd voorzien op deze versie.
De 1.6 TDI tapt uit een ander vaatje. Hij is soepeler en verfijnder en trilt minder, maar komt wat karakter te kort. Hoewel deze motor de top van het gamma vormt, moet je geen uitstekende prestaties verwachten. Hij is wel krachtig en het koppel van 250 Nm ligt op een ideale 1.600 tr/min om schakellui rijden zonder dat het rijplezier eronder lijdt. Maar een echte sprinter is het niet. In vergelijking met de TDI met pompinjectoren die hij vervangt, verricht deze motor zijn werk stil en gedistingeerd, maar de duw in de rug is verdwenen. In het dagelijkse verkeer zullen de meeste bestuurders dat wel kunnen waarderen. In de Sport-versie bedraagt de CO2-uitstoot 109 g/km.
In beide gevallen laat de vijfbak zich aangenaam schakelen. Toch hadden we graag een zesde versnelling gezien omdat de versnellingen dan wat dichter bij elkaar zouden liggen. Nu zijn ze te lang.
Rijgedrag
De precieze en scherpsturende voortrein zorgt voor een gezond en efficiënt rijgedrag. Achter het stuur voel je de dynamische afstelling van de ophanging, maar sportief kun je de Ibiza ST niet noemen. Daarvoor is de achtertrein veel te braaf, een zijstapje zit er niet in. De demping van de ST leek ons beter geslaagd dan die van zijn broers. De stuurinrichting is goed ontdubbeld, voelt stevig aan en geeft veel feedback over de voortrein.
Comfort
Met maar drie cilinders onder de motorkap hadden we voortdurend de indruk dat er iets ontbrak. Dat merk je des te meer als het start-stopsysteem de motor weer tot leven brengt aan een verkeerslicht en de trillingen van de motor nog meer doordringen. Toegegeven, de vooruitgang tegenover de vorige driecilinder van de groep is beduidend: die leek meer op een stermotor van een of andere bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Wat isolatie betreft, is de 1.6 TDI zeker beter bedeeld.
De ST lijkt comfortabeler dan zijn kortere broers en aangenamer bij dagelijks gebruik. Zeker met de 1.6 TDIonder de kap. Ons testexemplaar was bovendien erg compleet uitgerust, onder meer met lederen zetels.
Dankzij een goede schok- en geluiddemping, de ideaal geplaatste laaddrempel en de correcte binnenruimte kun je de Ibiza ST op weinig foutjes betrappen. We betreuren wel dat zijdelingse beschermstrips ontbreken die het koetswerk minder kwetsbaar zouden maken in de stad.
Prijs en uitrusting
Aandachtig volgen is de boodschap, want nu wordt het ingewikkeld. De Ibiza ST 1.2 TDI is beschikbaar in standaard- en Ecomotive-versie. Bij die laatste zakt de CO2-uitstoot van 102 naar 89 g/km. Indrukwekkend? Ja. Fiscaal interessanter? Nee, toch niet voor de particulier. Beide versies hebben immers recht op de grootste overheidskorting op de aankoopprijs. Wie in Wallonië woont, geniet wel nog van een bijkomende premie voor auto’s die minder dan 99 g CO2/km uitstoten. Klein probleem: die premie bedraagt 600 euro en de Ecomotive kost 1.000 euro extra. Volg je nog?
Voor bedrijfsvoertuigen is het wel interessant, want zij zijn fiscaal aftrekbaar volgens de CO2-uitstoot. En zo’n ruime break met een CO2-uitstoot van slechts 89 g/km is dun gezaaid. Nochtans telt de Volkswagen-groep er nog een: de Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline.
De basisprijs van de Ibiza 1.2 TDI bedraagt 14.690 euro. Voor maar 600 euro extra heb je de polyvalentere 1.6 TDI met 90 pk onder de kap. Het topmodel uit het gamma, de 1.6 TDI Sport met 105 pk kost 18.690 euro. De uitrusting is correct en kan met relatief goedkope opties uitgebreid worden.
Conclusie
De Ibiza ST is een aangename reisgenoot die op alle vlakken goed scoort en erg prettig is bij dagelijks gebruik. Zijn grote koffer, het voldoende ruime interieur, het behoorlijke comfort en de goede wegligging zijn sterke troeven. Kies echter voor de polyvalente 1.6 TDI in plaats van de amechtige 1.2 TDI. Die is erg zuinig, maar presteert amper. Als je minder dan 15.000 km per jaar aflegt, moet je niet twijfelen om voor de 1.2 TSI benzinemotor met 105 pk te kiezen. Een pareltje, zeker in combinatie met de DSG-automaat.