Terwijl we overdonderd worden met elektrische concepts in lilliputterformaat, gaat GM-dochter GMC tegen de stroom in met een auto die van een andere planeet lijkt te komen. Een licht gewicht is zeker niet zijn sterkste punt, wel zijn capaciteiten naast de begaanbare wegen.
Off-road
GMC vertrok van het seriemodel Sierra HD en pakte deze pick-up stevig aan om zijn terreincapaciteiten nog te verbeteren. Uiteraard wordt hij aangedreven op de vier wielen, maar naast de klassieke 4x4-techniek kan hij toch enkele originele vondsten voorleggen. Zo hebben de schokdempers een gescheiden oliereservoir en zijn de torsiestaven elektronisch uitschakelbaar. Wie veel sleepvermogen zoekt, is hier aan het goede adres: de mastodont mag zes ton trekken. Wie biedt meer, behalve een vrachtwagen?
Politiek correct?
Onder de motorkap gaat het er stevig aan toe. Heel stevig zelfs: de 6,6-liter V8-turbodiesel levert bijna 400 pk. Het koppel is dat van een vrachtwagen: 1.000 Nm vanaf 1.600 tr/min. De automaat met zes versnellingen zal tegen een stootje moeten kunnen. Over het gewicht van de mastodont lost GMC geen woord. Maar ze geven wel fijntjes mee dat het verbruik en de CO2-uitstoot dalen.