Ibiza 1.2 TSI

Tot nu toe zagen we motoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter alleen onder de kap van kleine stadautootjes. Tegenwoordig leveren die motoren dankzij turbolading genoeg vermogen om ook buiten de bebouwde kom behoorlijk te presteren.

De 1.2 TSI die we hier even onder de loep nemen is een van die technische kunstwerkjes uit de Volkswagen-stal. Hij is compact en licht en heeft lak aan een complexe distributie met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Licht en eenvoudig, dat was de boodschap.

Toch levert hij 105 pk en 175 Nm koppel bij 1.550 tr/min. Naast een manuele vijfbak kan hij ook gekoppeld worden aan dat andere schitterende brok techniek, de DSG-automaat met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De motor is beschikbaar in alle koetswerkversies: SC (driedeurs), vijfdeurs en ST (break).

Op de weg levert de 1.2 prestaties die we bijna sportief zouden noemen. Hij is bereidwillig en voelt soms zelfs wild aan. Hij herneemt krachtig vanuit de laagste toerentallen en klimt graag in de toeren. Ondanks de kleine cilinderinhoud zit je nooit om vermogen verlegen en wordt het nooit saai voor de bestuurder. Bovendien klinkt de krachtbron niet onaangenaam en heeft hij de verdienste niet te sterk in het interieur door te klinken.

2.0 TDI CR 143

De Leon, Altea, Altea XL en Altea Freetrack (oef) kunnen nu ook genieten van deze motor, die we al kennen uit andere Volkswagen-producten. Deze dieselmotor met common rail en directe injectie levert 143 pk en een koppel van 320 Nm bij 1.750 tr/min. Hij wordt gekoppeld aan een manuele zesbak of de DSG-automaat. De TDI blijft erg discreet en wekt weinig trillingen op.

Hij presteert meer dan behoorlijk, maar nog belangrijker dan de naakte cijfers is dat permanente gevoel van kracht. In om het even elke versnelling en bij elk toerental wordt de minste druk op het gaspedaal beantwoord met een flukse acceleratie. Geen plotse krachtontplooiing, maar een zachte druk die nooit de indruk geeft te moeten forceren.

De grootste krachttoer is dat het verbruik erg laag blijft, hoewel een start-stopsysteem afwezig is. Minpunt is wel dat wij het moeten stellen zonder een fiscaal interessantere versie met 136 pk. Voor amper enkele pk’s meer moet de Belgische bestuurder veel meer belasting op inverkeersstelling (BIV) betalen. Seat geeft zelf toe dat deze uitstekende motor daardoor tot een bescheiden rol veroordeeld wordt en het gros van de klanten voor de ‘ecoMotive’ zal kiezen. Jammer, want vooral onder de kap van de Leon kon hij zijn sportieve temperament volledig uitspelen.

Exeo 1.8 TSI

Onder de kap van de Exeo en de Exeo ST duikt een opmerkelijke nieuwe motor op: de 1.8 TSI met 120 pk. We kennen de 1.8 TSI al langer, maar dan met 160 pk. De vraag is dan ook waarom de constructeur goed 40 pk afroomt en hem als basismotor aanbiedt, terwijl in de schappen ook een uitstekende 1.4-liter met 120 pk ligt.

Het antwoord? Dat ‘klinkt’ beter in de oren van de klanten. En dat is geen grapje. Een studie leert dat voor heel wat klanten een 1,4-liter goedkoop overkomt onder de kap van een dergelijke berline, terwijl een 1,8-liter meer tot de verbeelding spreekt.

Een ander motorbeheer zorgt dat de 1.8 TSI ‘maar’ 120 pk levert. Je vraagt je af wat die turbo dan nog moet doen, want met een atmosferische motor haal je zonder problemen ook een dergelijk vermogen. Het koppel bedraagt 230 Nm bij 1.500 toeren, dat mag gezien worden.

Op de weg is deze soepele motor op zijn best bij lage en gemiddelde toerentallen. Als je vroeg schakelt, ronkt de motor zachtjes en presteert hij goed. Wie echter droomt van vertrekken met volgas en hoge toerentallen komt bedrogen uit. Boven 4.000 à 4.500 tr/min geeft de 1.8 TSI niet thuis en smeekt hij om een hogere versnelling in te leggen.

Zijn roeping ligt in een rustige en beheerste rijstijl. Deze motor is ronder en soepeler dan de 1.4 TSI, maar niet zo pittig. Geen probleem, want uiteindelijk zijn we toch op weg met een bezadigde berline. De prestaties bezorgen je ook geen schaamrood op de wangen: in goed 11 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u. En bovendien laat hij zijn warme en geraffineerde stem alleen subtiel doorklinken in het interieur.