Uiteraard was een gekke Texaan (Carroll Shelby) nodig om een kwetsbaar Brits onderstel te koppelen aan een grote V8-motor van Ford met een cilinderinhoud van 7 liter. Een heftige cocktail: amper een ton gewicht, maar wel 420 paarden onder de rechtervoet. En dat stond op een archaïsche ophanging. De motor van een raket in een karretje van de supermarkt, daar komt het op neer.

Goed nieuws

Dit mythische monster, waarvan meer replica’s dan authentieke modellen gebouwd werden, komt opnieuw tot leven in een oplage van 50 exemplaren. Een zeer beperkte serie dus, met een eigen chassisnummer dat de originele reeks voortzet. Twee versies zijn beschikbaar: met een koetswerk in aluminium (geborsteld aluminium of blauw) of in polyester (alleen in het blauw). De klevende strepen zijn standaard.

Slecht nieuws

Gezien de prijzen van authentieke Cobra 427’s lijkt dit model belachelijk goedkoop: 120.000 dollar of ongeveer 100.000 euro voor de versie in polyester en 180.000 dollar (circa 150.000 euro) voor die in aluminium. Maar daar is een goede reden voor: de motor, versnellingsbak en transmissie zijn niet inbegrepen. In de Verenigde Staten zijn er wel genoeg specialisten die je kunnen helpen om de juiste combinatie te vinden.