1965. Het FIA GT kampioenschap staat in zijn kinderschoenen. Alhoewel het een wereldkampioenschap is wordt de competitie door de Europeanen gedomineerd, waarbij merken als Aston Martin en Ferrari eruit springen. Toch komt de Amerikaanse Mastodont Ford de Europese specialisten een lesje leren. Met een coupé die gebaseerd werd op de mythische Cobra tonen ze dat een massa-constructeur ook gespecialiseerd kan werken. De diepe grom van de dikke V8 heeft het gewonnen van het scherpe gehuil van de Trans-Alpijnse V12 en de diepe bariton van de Britse 6-cilinder. Brute kracht tegenover verfijnde techniek. Éénmaal maar, maar de eensklaps was de Coupé Daytona een legende. En eigenlijk moest de koets niet eens onderdoen voor zijn Europese concurrenten.
44 jaar later…
Uiteraard worden van een degelijke wagen heel wat replica's gebouwd. Misschien niet zoveel als van de Cobra, maar de aantallen mogen toch gezien worden. Zo bouwt Superformance een replica die op hedendaagse techniek baseert, zeker wat de ophanging betreft. Exotic Auto Restoration dan weer, bouwt een auto die vooral de sfeer van de races wil terugbrengen.
De 24 Uren van Le Mans 1965
EAR herneemt het design van de wagen die in 1965 de 24 Uren won. Om de auto toch wat efficiënter te maken heeft de firma enkele moderne elementen ingebouwd. Vooraan en achteraan werden verstevigingen aangebracht, de velgen meten 18 duim en de dempers komen van Bilstein terwijl de veren door H&R geproduceerd werden. Het interieur werd met Alcantara overtrokken, de boordplank wordt uit geborsteld aluminium gemaakt en voor het stuur ging men bij het Italiaanse Momo kijken.
Onder de kap...
…wordt het interessant. Uiteraard zorgt een dikke V8 voor de nodige pk's. Maar de inhoud en het vermogen mag je zelf bepalen ! Het hier voorgestelde model kreeg een Roush van 530 pk en goed 700 Nm mee, waaraan een Tremec versnellingsbak met 6 verhoudingen gekoppeld werd.
De Piste-versie !
Zij die nog meer willen kunnen een versie bestellen die uitsluitend voor de piste voorzien is. De V8 levert dan 560 pk en 718 Nm koppel ! Daarmee kan je al enkele hedendaagse supercars de baard af doen. Maar van dit mooie ding worden maar zes exemplaren gebouwd. Als je geïnteresseerd bent moet je je haasten, want twee exemplaren zijn al verkocht !