De naam laat misschien niet dadelijk een belletje rinkelen, maar de firma Veritas werd 70 jaar opgericht en de naam draagt ook nu nog het renommee van vroeger. En nu brengen ze een exclusieve supercar uit voor een select en apart cliënteel. Productiegewijs lijkt alles klaar te zijn en op het (privé) salon van Londen zal de auto aan de zijde van exclusieve collega's als de ston One-77 of nog de Maybach Zeppelin voor het eerst te zien zijn.

Geschiedenis

Veritas werd op het einde van de Tweede Wereldoorlog in Duitsland opgericht. Het waren drie oud-medewerkers van BMW, die hun droom om een sportwagen te bouwen wouden verwezenlijken. Na een erg gelimiteerde productie van 75 auto's ging de firma in 1952 failliet. Hun meest gekende product is zeker de Veritas-BMW Rennsport Spyder. Die kreeg de befaamde 6-cilinder met hemisferische cilinderkop uit de BMW 328 uit de jaren dertig ingeplant.

600 chevaux, voor de dappersten onder ons !

Deze Veritas herneemt het design van de “barquettes” uit de jaren 50 en 60 en ziet er wel erg exotisch uit. Onder de kap kan de klant tussen twee motoren kiezen die beiden bij BMW aangeschaft werden. De keuze wordt bepaald door je portefeuille of ...je talent ! De “instapmotor” is de tot 480 pk opgedreven V8 uit de M3 ! Niet slecht voor een basismodel. Voor de meer getalenteerde bestuurders is er de V10 uit de M5/M6 die, uiteraard, enkele pk's bijkreeg en nu 600 pk naar de achterwielen stuurt. Na drie seconden zit je al aan 100 km/u, terwijl de topsnelheid 350 km/u zou bedragen. De wetenschap dat de auto van elke elektronische rijhulp verstoken blijft, kan bij potentiële kopers voor enige aarzeling zorgen. Voor de “echten” dus … die dan liefst nog behoorlijk gefortuneerd zijn: voor dit kleinood mag je 350.000 $ of ongeveer 258.000€ neertellen !