Samenwerkingen zoals die tussen Skoda en Volkswagen zijn helaas zeldzaam in de geschiedenis van de auto. De Tsjechische constructeur stond aan de rand van de afgrond en werd weer tot leven gewekt door de Duitse gigant Volkswagen. Twintig jaar later heeft Skoda zijn verkoop verviervoudigd en tegen 2018 wil het die nog eens verdubbelen. 

Van de Favorit tot de Yeti

In 1990 is de situatie bij Skoda dramatisch. Het gamma bestaat uit slechts één model, de verouderende Favorit, dat de vergelijking met de concurrentie moeilijk doorstaat. VW schiet te hulp, herziet de Favorit, lanceert de Felicia en bouwt het gamma daarna uit tot vijf modellen: de Fabia, Octavia, Roomster, Yeti en Superb. Voeg daar nog de Scout-, break- (of Combi in Skoda-jargon), RS- en Greenline-versie aan toe en je krijgt een nagenoeg compleet gamma. Nog niet helemaal volledig, want er gaapt nog een gat tussen de Fabia en Octavia. In de nabije toekomst vult Skoda die leemte met een nieuwe middenklasser. Er is ook een nieuw stadsautootje op komst.

Enkele cijfers

Skoda stelt tegenwoordig 25.000 mensen te werk en bouwde vorig jaar 750.000 auto's. Het bedrijf hoopt dat resultaat te verdubbelen tot 1,5 miljoen stuks in 2018. Hoe? Eerst en vooral door massaal te investeren in nieuwe producten, maar ook door nieuwe markten aan te boren zoals Rusland, India en China. De Yeti zal ook in China geproduceerd worden. Wil je meer weten over de ongelooflijke ontwikkeling van de Chinese markt en de rol van de westerse constructeurs, lees dan dit artikel.