Kort na de presentatie van de facelift van de Fabia en de Roomster, schotelt Skoda de Greenline-versies voor die maar met mondjesmaat diesel slurpen. Op de berlineversie is het nog even wachten maar de break (zeg Combi) vestigt al een nieuw record voor Skoda: 3,4 l/100 km.

Nieuwe motor

Onder de kap van de Fabia Combi vinden we de nieuwe 1,2-liter TDI-motor die ook de Volkswagen Polo Bluemotion aandrijft. De 1,2-liter driecilinder levert 75 pk. Niet echt veel, maar de motor is wel zeer zuinig. Zoals gezegd verbruikt de Fabia Combi maar 3,4 l/100 km, terwijl de Roomster toekomt met 4,2 l/100 km. Schitterende waarden zich vertalen in een CO2-uitstoot van 89 en 109 g/km. Wie doet beter?

Kleine ingrepen die het hem doen

Behalve een zuinige motor nam Skoda een aantal maatregelen die het verbruik en de emissies naar beneden halen: een start-stopsysteem, betere aerodynamica, banden met lage rolweerstand, energierecuperatie bij afremmen, een schakelindicator, enzovoort. De spreekwoordelijke kers op de taart is dat beide modellen beantwoorden aan de Euro5-normen.