De Octavia vormt het hart van het Skoda-gamma. Hij luidde midden jaren negentig het Volkswagen-tijdperk van het Tsjechische merk in en speelt vandaag nog altijd een cruciale rol in het gamma met een verkoop van bijna 410.000 exemplaren in 2012. Van elke tien verkochte Skoda’s, zijn er vier Octavia’s.

Sinds enkele maanden staat de gloednieuwe derde generatie bij de dealers. Zowel qua uitrusting, prijs als afmetingen zet die een stap hogerop in vergelijking met zijn voorganger. Een doordachte keuze van Skoda, want met de goedkopere Rapid wordt de onderkant van de middenklasse nu door een ander model afgedekt. Van de Rapid mogen we binnenkort overigens nog een ingekorte vijfdeursvariant verwelkomen: de Spaceback. Qua ontwerp wordt dat een mengeling tussen de Seat Ibiza en de vorige Audi A3 Sportback.

Voor wie in de compacte middenklasse meer ruimte en praktische laadmogelijkheden zoekt, is er deze nieuwe Octavia Combi. De Combi is precies even lang en heeft dezelfde wielbasis als de Octavia berline. Tegenover zijn voorganger werd hij wel 9 cm langer en groeide de wielbasis met 10,9 cm.

Simply clever

Die extra ruimte merk je meteen wanneer je instapt. Een langer interieur of meer knieruimte achterin zul je in dit segment niet vinden. De ruimte is zo indrukwekkend dat de Octavia wellicht ook klanten van de grotere Superb of Volkswagen Passat zal afsnoepen.   

Vooral de vele praktische en slimme details stellen we erg op prijs: een speciaal vakje voor de versnellingspook om je smartphone in te leggen, een ijskrabber in de tankklep, een potje met een uitsparing voor de sleutel (in de modellen met startknop) of andere voorwerpen in de middenconsole, een veiligheidshesje onder de bestuurderszetel, …  

Ook de inrichting van de koffer is – om het in Skoda-jargon te zeggen – simply clever. De koffer is 610 tot 1.740 liter groot en heeft een extra bergruimte onder de laadvloer. Hierin kun je het bagagescherm of de optionele dakrails opbergen. Er is ook een scherm om een natte paraplu of vest op te leggen. In optie opent de kofferklep helemaal  elektrisch. Het is ook mogelijk om de rugleuning van de passagierszetel voorin neer te klappen, waardoor voorwerpen tot 2,92 meter in de Octavia Combi passen. Kortom, hier is goed over nagedacht.

Minpunten

Toch laat de Octavia Combi enkele kleine steken vallen. De zetels zitten vrij hard en niet iedereen zal voldoende zijdelingse steun ervaren. Achterin is het zitkussen aan de korte kant en mochten onze lange benen iets beter ondersteund worden. Klap je de achterbank neer (wat kan vanuit de koffer zelf), dan is de laadvloer niet volledig vlak.

De afwerking, materiaalkeuze en assemblage van het interieur zijn verzorgd, maar niet perfect. Op dat vlak heeft de Volkswagen Golf nog een duidelijke voorsprong. De ‘houten’ inzetstukken in de middenconsole en deurpanelen ogen bijvoorbeeld erg goedkoop. Het geheel geeft een overzichtelijke maar saaie indruk.

Het enthousiasme van het designteam ten spijt, kunnen we deze Octavia Combi moeilijk omschrijven als spannend, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Er zit geen sprankeltje durf in het ontwerp. Of toch: de opvallende driehoeken naast de nummerplaat in de kofferklep. Die werpen een mooie schaduw en werden aangebracht omdat Skoda “toch iets wou hebben dat zich onderscheidt van de rest”.

Rijden

De eerste test met de Octavia Combi startte met de 1.6 TDI 105 pk met DSG-zeventrapsautomaat, naar onze mening een perfecte combinatie.  De krachtbron heeft, zeker voor ons vlakke Belgenlandje, ruim voldoende vermogen en koppel (250 Nm) en de DSG bevestigt zijn reputatie van snelle en vloeiende automaat. De 1.6 TDI is ook verkrijgbaar met een manuele versnellingsbak, die helaas slechts vijf verzetten telt.

Ook de 1.2 TSI benzine met 105 pk wist te overtuigen. Aangezien de Octavia Combi een honderdtal kilogram lichter werd dan zijn voorganger, presteert zelfs deze kleine 1.2 naar behoren, op voorwaarde dat je voldoende schakelt want in de onderste toerentallen is de motor eerder zwak. Gelukkig schakelde de manuele zesbak van onze testwagen zeer zacht en precies.

Zacht en precies vat ook het weggedrag van de Octavia Combi goed samen. Hij heeft een duidelijk onderstuurd karakter, maar blijft in alle omstandigheden veilig, voorspelbaar en erg comfortabel. Exact wat je verwacht van een brave gezinswagen, maar ook niet meer dan dat.  

4x4

Voorts zijn dezelfde motoren beschikbaar als in de berline: de 1.2 TSI met 86 pk, de 1.4 TSI met 140 pk, de 1.8 TSI met 180 pk, de 1.6 TDI met 90 pk, de 1.6 TDI GreenLine met 110 pk en de 2.0 TDI met 150 pk. Een snelle RS-versie met keuze tussen een tweeliter turbo benzine en diesel zit nog in de pijplijn. Specifiek voor de Combi – aangezien er geen vraag naar is in de berline – is de vierwielaandrijving. Die is beschikbaar met de 1.6 TDI 105, de 2.0 TDI en de 1.8 TSI.
We reden kort met de 2.0 TDI 4x4. De zogenaamde Haldex-koppeling stuurt het koppel standaard naar de voorwielen en schakelt pas bij gripverlies de hulp van de achterwielen in. In gewone omstandigheden merk je dus niet dat je met een 4x4 onderweg bent. De bodemspeling is identiek aan de gewone Octavia Combi. Wie meer wil, moet wachten op de hogere Scout-versie in 2014 of kiezen voor de Yeti, die rond de jaarwisseling verbeterd wordt en zijn typische neus met ronde koplampen inruilt voor een front dat meer past bij de nieuwe Octavia.

Prijs

Skoda lanceert de nieuwe Octavia Combi in juni, maar de prijzen voor de Belgische markt zijn nog niet bekend. Eén ding is zeker: deze Tsjech is niet langer de lowbudgetauto van weleer. Voor een nieuwe Octavia betaal je tegenwoordig bijna evenveel als voor een nieuwe (weliswaar compactere) Volkswagen Golf. Volgens de Belgische importeur wordt de Octavia Combi “minder dan 1.000 euro duurder dan de berline”. Reken dus op pakweg 19.000 euro voor het instapmodel op benzine, wat gezien de vele kwaliteiten van de auto zeker gerechtvaardigd is.