Presentatie

De Scout werd van de Octavia 4X4 afgeleid, maar groeide met zijn 4.581 mm een goede centimeter in de lengte. In de hoogte komt er 1,3 cm bij, terwijl hij ook 1.5 cm breder wordt. Maar het grote onderscheid wordt gemaakt door de nieuwe voor en achterbumpers. Ook de zwarte flankbeschermers en de deurdorpels zorgen voor een eigen uitstraling.

Zo uitgerust laat de Scout duidelijk zien waar hij naartoe wil. Tegenover de Octavia Combi 4X4 komt daar nog een 16 mm hogere bodemvrijheid bij en krijgen de 17 duimsvelgen een bescherming voor tochtjes op slecht terrein.


Motorisatie

Geen verrassingen onder motorkap. Voor de aandrijving zorgt de alom gekende 2.0 TDI, met partikelfilter. Indien je echter voor een benzineversie opteert krijg je de 2.0 FSI van 150 pk onder de kap. Onze TDI heeft er 140 en levert een koppel van 320 Nm. Skoda claimt een top van 207 kmh en een sprint van 0 tot 100 in 9,7 sec.

Het is niet de eerste keer dat we deze motorversie testen. En ook onder de kap van de Octavia herkennen we dezelfde kwaliteiten en nadelen. Een krachtige en toch sobere motor die onder de 2000 toeren enigszins hol is en niet de mooiste stem heeft, ook al wist Skoda die goed te dempen. Het verbruik ligt rond de 7,5 liter per honderd terwijl de uitstoot op 173 gr/km berekend werd.
Aan de TDI wordt enkel een manuele 6-bak gekoppeld. Spijtig dat Skoda de excellente DSG niet aanbiedt, maar blijkbaar kan deze niet samen met een vierwielaandrijving gemonteerd worden. De spreiding van de bak is uitstekend en hij laat zich vlot bedienen. Toch hebben we de indruk dat de integrale aandrijving de pook wat rubberachtig laat aanvoelen.

Wegligging

Onder de koets van de Scout vinden we de ouwe getrouwe Haldex-koppeling terug. Deze wordt trouwens op de meeste modellen van de VAG-groep gebruikt en ook andere merken weten zijn eigenschappen te waarderen. Concreet betekent dit dat de Octavia als voorwielaandrijver door het leven gaat en pas op de vier wielen wordt aangedreven als de voorwielen hun grip verliezen.

In de praktijk levert dit een in alle weersomstandigheden erg efficiënt weggedrag op. Met het weer in onze contreien in het achterhoofd is dat een geruststellende gedachte. De Scout stuurt erg neutraal en de motriciteit kan op geen enkel moment op een foutje betrapt worden. De goede en juist ontdubbelde stuurinrichting werkt trouwens volop mee om van de uitstekende en goed gedempte ophanging te kunnen genieten.

Maar ook op niet-geasfalteerde wegen ontgoochelt de Scout niet. Hij verteert met gemak allerhande obstakels, maar je mag niet vergeten dat er limieten zijn. Op de Octavia vind je geen “Hill Descent Control”, geen blokkerend differentieel of geen korte verhoudingen. Misschien is het toch beter om de term alle-terrein door alle-wegen te vervangen.

Comfort

Dat Skoda bij VAG hoort merkt je al vanaf de eerste meters. De stoelen zijn hard, maar goed getekend, terwijl het rijgevoel typisch Duits mag genoemd. En uiteindelijk vinden we dat helemaal niet onaangenaam. De ophanging is droog, maar niet “te”. Op slechte wegen blijven de inzittenden dus mooi op hun plaats ipv door allerhande pompbewegingen van hun stoel gewipt te worden. En zo wordt er zowel aan het rijprecisie als aan de passagiers gedacht.

Met zijn goede geluiddemping, prima uitrusting en uitstekende afwerking lijkt de Octavia de ideale compagnon tijdens lange ritten. In zijn ruime interieur geraken zowel voor- als achterpassagiers zonder veel problemen hun benen kwijt. De bagageruimte slikt een hele boel koffers en als je wil verhuizen komt een maximaal volume van 1620 liter zeker van pas.

Prijzen en uitrusting

Met de 2.0 TDI onder de kap kan je vanaf 28.340 € een Scout voor je deur parkeren. Wat 150 € meer is als voor een Combi RS diesel van 170 pk. Gelukkig is de uitrusting erg compleet met mistlichten, dakrails, een boordcomputer, ESP en vertrekhulp op hellingen. Automatische airco, een regensensor, een electrochrome achteruitkijkspiegel en 17-duims lichtmetaal komen het lijstje vervolledigen. Moest dat alles nog niet genoeg zijn, dan kan je voor 320 € een radio-CD monteren, het schitterende leder-Alcantara kost je samen met elektrische ruiten achteraan 1.770 euro’s en een multifunctioneel stuur komt op 195 €. Park Distance Control voor en achter laten de prijs met 630 € oplopen, terwijl xenon-lichten 560 € moeten kosten en cruise control voor 200 € de snelheid stabiel houdt.

Terwijl sommige opties behoorlijk overtrokken lijken, geeft Skoda dan weer andere dingen kado. Een flessenhouder betaal je 25 € en electrische ruiten achteraan of nog de autoradio moet je ook al bijbetalen. Maar je krijgt wel, als promo, de metaalkleur gratis. Toch moeten we zeggen dat de Scout zijn look en die enkele specifieke eigenschappen behoorlijk duur verkoopt tegenover de Octavia Ambiente 4X4 die aan 24.450 € in de prijslijsten staat. En als vierwielaandrijving toch niet zo nodig moet, dan is er altijd nog de Octavia Combi 2.0 TDI aan 22.190 €!

Conclusie

De Octavia is een homogene en goed gebouwde wagen. Het is wat je noemt een uitstekend product zonder grote fouten. De Scout voegt daar nog zijn speciale look en integrale aandrijving aan toe waardoor zelfs uitstapjes buiten de piste mogelijk worden. Indien beide laatste punten niet tot de selectiecriteria horen kan je je maar beter tot de Octavia Combi richten met twee- of vierwielaandrijving. Uw geldbeugel zal u toch een beetje dankbaar zijn.