Toeval op de kalender, het is juist het week-end wanneer duizende scouts een feestje bouwden in Lord Baden Powell met een optocht in de straten van Brussel, dat de importeur van Skoda voor België aan de pers zijn nieuwe Roomster Scout voorstelde. Tweede naam na de Octavia, de Roomster erft toch niet van wat zijn grote broer meekreeg, een echte vechtersbaas. Want waar de Octavia Scout de integrale transmissie overneemt (niet permanent) van de Octavia 4x4 met de bijvoeging van enkele centimenters in de hoogte van de wagen, stelt de Roomster zich tevreden van enkele raffinementen qua koetwerk, om te doen geloven dat… Beschermd tegen schokken Vooraan, hebben we recht op een speciale bumper waarvan het frontale gedeelte dienst doet als hoosvat. Qua zijaanzicht wordt de Skoda voorzien van brede beschermingsbanden op de deuren en de wielbogen worden aangekleed met plastieken. Goed nieuws voor diegene die het stadsverkeer verkiezen : al deze elementen kunnen apart vervangen worden, wat de herstellingskost fors doet dalen. De matzwarte dakrails maken eveneens deel uit van de standaard gave, terwijl de achterbumpers in twee kleuren beschikbaar zijn : antraciet grijs en zilver voor de beschermingscarrosserie. Noteer uiteindelijk dat de achterruiten (achterklep inbegrepen) overgeverfd werden en dat de 16 duimse metalen velgen standaard zijn. Binnenin, is de zetelbekleding specifiek, en het kleine lederen pack (pook, stuur en handrem) wordt standaard voorzien, net zoals het stuur met drie armen. Voor de rest, vindt men kwaliteiten en gebreken aan deze (klassieke) Roomster, zijnde een uitstekende fabricatiekwaliteit, een voortreffelijke aanpasbaarheid en een buitengewone leefbaarheid, maar ook een luide en holle 1.4 TDI motor onder de 2.000 rpm. Noteer eveneens dat de Roomster Scout de kleine motors terzijde schuift (1.4 TDI 70 pk en 1.2 12v). Blijven over dus, behalve de 1.4 TDI 80 pk, de 1.4 16v (86 pk), de 1.6 16v (105 pk) en de 1.9 TDI (105 pk). De prijzen gaan van 16.590 euro’s tot 19.940 euro’s.