De V8-motor van Mercedes-AMG heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter en is uitgerust met een schroefcompressor waarmee hij een recordvermogen van 460 kW/626 pk en een maximumkoppel van 780 Nm kan ontwikkelen. Dat maximumkoppel blijft constant over een breed toerentalgebied van 3.250 t/min tot 5.000 t/min. Dankzij die spierkracht onder zijn motorkap levert de SLR McLaren Mercedes-Benz prestaties die tot de beste in zijn categorie behoren. Zo heeft die hoogwaardige sportauto maar 3,8 seconden nodig om van 0 tot 100 km/h te versnellen en na 10,6 seconden heeft hij de kaap van 200 km/h al overschreden. Na 28,8 seconden haalt de SLR vanuit stilstand een snelheid van 300 km/h terwijl zijn topsnelheid 334 km/h bedraagt (voorlopige cijfers).
De SLR McLaren Mercedes-Benz onderscheidt zich door de centrale positie voorin van zijn motor, een positie die een optimale gewichtsverdeling mogelijk maakt en dus voor een perfecte wegligging en dynamiek zorgt en voor een grote stabiliteit tijdens remmanoeuvres. De laag ingebouwde V8-motor rust op een stevig frame in aluminium. De koeleenheid (water) voor de laadlucht, de driekleppentechniek, het dry-sump-smeersysteem en de vier metalen katalysators zijn andere kenmerken van deze krachtige motor die nu al aan de emissienorm Euro 4 voldoet die pas in 2005 van kracht wordt.
De vijftrapsautomaat die standaard ingebouwd wordt, is op zijn beurt ontworpen om prestaties van het hoogste niveau te leveren. De bestuurder kan een van de drie programma’s in de versnellingsbak kiezen en zo de schakelsnelheid vastleggen die hij wenst. In de manuele modus schakelt de bestuurder de vijf versnellingen in met de bedieningsknoppen op het stuurwiel of met de keuzehendel met impulsbediening. De bestuurder kan ook voor een van de drie schakelprogramma’s – “Sport”, “Supersport” of “Race” – opteren en op die manier de schakeltijden nog verminderen om een dynamische rijstijl aan te houden.
De SLR is daarmee de eerste serieauto ter wereld waarvan de voorste vervormingsstructuur helemaal in koolstofvezels uitgevoerd is. De langsliggers wegen elk maar 3,4 kg.
De passagierskooi van deze nieuwe, hoogwaardige sportwagen is ook in dat hoogtechnologische materiaal vervaardigd. De kooi is extreem stijf en vormt daardoor een overlevingscel voor de inzittenden, zowel bij frontale botsingen als bij zijdelingse aanrijdingen en kop-staartbotsingen. Bij een botsing absorberen twee interne langsliggers in gelamineerde koolstofvezels en een stevige dwarsligger de energie achteraan. De passagierskooi blijft op die manier zo goed als intact.
Het elektrisch-hydraulische remsysteem Sensotronic Brake Control, de stabiliteitsregeling ESP®, de automatische controle van de bandenspanning, de lichtmetalen velgen van 18 inch en het aluminium onderstel dragen de stempels van constructeurs die gespecialiseerd zijn in de bouw van raceauto’s. Ze vervolledigen de veiligheidsuitrusting van de nieuwe SLR en dragen bij tot zijn perfecte wegligging en dynamiek en zijn hoge veiligheidsniveau.
Ontdek meer inzichten
Mercedes