Om eerlijk te zijn, hebben we ons zelf afgevraagd als onze vrienden van Smart ons soms geen loer aan het draaien warenbij de voorstelling van de nieuwe Smart op het dak van een gebouw in Stuttgart. Nieuw? Die Smart? Ja…zo nieuw als de nieuwe Mini tegenover het oudere Mini model. Er zijn arendsogen nodig om het verschil op te kunnen merken. Voor de huidige eigenaars is dat eerder positief, en zullen ze niet het gevoel hebben met een auto te rijden die niet langer up to date is. Het spijtige is dat door zo genuanceerd te handelen, de echte vooruitgang op de tweede rij komt te staan.
Koffer
19.5 cm extra. Zoveel kreeg de nieuwe Fortwo bij in de lengte. Nochtans valt dat niet op en behoud hij zijn sympathieke look. Het zijn vooral de strenge Euro NCAP eisen die voor de extra centimeters verantwoordelijk zijn (Smart hoopt op 4 sterren), vooral voor de bescherming van de voetgangers en aanrijdingen achteraan. Ook de Amerikanen dragen hier verantwoordelijkheid in, vanaf 2008 komt de smart daar op de markt, en de veiligheidsnormen zijn er uiterst veeleisend. Uiteraard evolueert de kofferruimte in de goede richting, en de Smart mag nu pronken met een kofferinhoud van 220 liter (dat zijn er 70 meer dan vroeger). Kwestie van gemakkelijker uw boodschappen te kunnen doen, wat met het huidige model niet echt het geval is, héél moeilijk was dat nu ook weer niet. Het aangekondigde verbruik van de benzinemotoren blijft onder de grens van 5 liter voor 100 km, dat van de dieselmotor ligt tussen de 3 en 3.5 liter (met een CO2 uitstoot van slechts 90 gr/km, een record).
Niet regelbaar !
We zullen moeten wachten op baantesten om het potentieel van deze nieuwe Smart juist in te kunnen schatten. Wel hebben we al plaats kunnen nemen in de nieuwe Smart, en het is duidelijk dat het geen wereld van verschil is. De afwerking is nog steeds aan de lichte kant, met vooral slecht geïntegreerde zetelrails. De Fortwo maakt ook deel uit van de weinige auto’s die geen in de hoogte regelbare zetels of stuurwiel hebben. Maar wel standaard ESP, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en ruitenwissers die zich aanpassen aan de snelheid. En dat zou allemaal moeten kunnen voor een schappelijke prijs.