Car2Go werd gelanceerd in 2008 en was het eerste deelsysteem ter wereld waarbij de gebruiker zelf de plaats kon kiezen waar hij de auto wilde terugbrengen. De dienst is vandaag internationaal succesvol.

Vandaag kunnen er Smarts tegen betaalbare prijzen gehuurd worden op eender welk moment van de dag in niet minder dan 29 steden wereldwijd. Sinds januari werkt Smart aan een nieuw project dat zijn plaats heeft in de deeleconomie, Smart “ready to share”. Daarmee kunnen auto’s van particulieren onderling worden gedeeld. De dienst is niet alleen voor jongeren bedoeld, maar ook voor zelfstandigen en bedrijfsleiders die zo hun vloot efficiënter kunnen beheren.

Autodelen betekent nu al een revolutie in de manier waarop we auto’s ontwerpen. “In onze huidige samenleving zijn er heel wat mensen die anders naar de dingen beginnen te kijken: van een individuele naar een collectieve visie, zegt Annette Winkler, frontvrouw van Smart. “Deze nieuwe deelcultuur is ecologisch en duurzaam, en daardoor gaan we er zuiniger mee om. Smart “ready to share” is ontworpen om de levenskwaliteit in de stad te verbeteren. De privédienst die we nu lanceren is niets minder dan de Airbnb van de autosector.”

Smart “ready to share” werkt met een mobiele app en gebruikt de sleutelloze toegang tot de auto via een specifiek doosje. De eigenaar geeft aan op welke momenten de auto beschikbaar is, en kiest de vrienden en collega’s die hij de auto wil laten gebruiken. Zij krijgen een mail waarmee ze zich kunnen inschrijven en een account kunnen aanmaken. Daarna kunnen ze de auto reserveren en hem openen via de app.

De app maakt van autodelen dus een veilige, eenvoudige en transparante oplossing voor alle gebruikers. De eigenaar kan een home zone instellen en bepalen waar de auto moet worden teruggebracht. Hij moet wel een sleutel in de auto laten zodat de gebruikers ermee kunnen rijden. Op het einde van het traject wordt de auto via de app vergrendeld en de reservatie beëindigd. De auto kan daarna opnieuw geleend worden door een andere gebruiker.

Tijdens de bètafase van de test neemt Smart de kosten van eventuele extra verzekeringen op zich die de eigenaar eventueel moet afsluiten. Als de dienst op grote schaal wordt gelanceerd, zal de eigenaar normaal niet alleen zijn auto kunnen delen, maar ook de kosten die ermee verbonden zijn.