Deze drie woorden vatten zo goed als samen de (lange!) voorstelling van de gamma 2009 van de Italiaanse fabrikant in zijn domein rond Vicenza in Venetia. En het is niet per toeval dat Spidi, die zijn commercieel avontuur startte in 1977 met het maken van handschoenen, zich daar toen vestigde: de regio bevat namelijk het grootste aantal leerlooierijen van gans Europa.
Italiaanse verankering
Sindsdien heeft Spidi zich flink vergroot, met de diversiteit in leder en textiel, alsook in de laarzen XPD (Xpidi uitgesproken), om niet te zeer met Sidi te wedijveren... Bij het ontdekken van de gebouwen, die in 2005 onthuld werden, geven deze onmiddellijk de toon aan. Alles ruikt hier naar R & D met een tint verfijning, en elk architecturaal element of versiering werd getekend met talent: dit maakt het imago van Italië... tot zelfs de specifieke voorwerpen die ontworpen werden voor deze voorstelling. Een werkelijk plezier voor de zintuigen!
Permanent research
De voorstelling begint eraan en de klemtoon wordt onmiddellijk gelegd op de wil van het merk om de rijervaring van hun klanten te verbeteren door de drie sleutelwoorden: comfort, veiligheid en prestatie. Een piloot die comfortabel op zijn motor zit en die bovendien beschermd wordt door doeltreffende veiligheidselementen zal nog efficiënter zijn in zijn rijgedrag. In deze zoektocht naar kwaliteit, speelt de betrekking van Spidi in de competitie een grote rol daar zij in dit domein drastisch geïnvesteerd hebben in een maximale veiligheid voor de piloot. De veiligheidsnormen, verschenen in 1995 en die zich constant ontwikkelen, worden hier ruimschoots in acht genomen en zelfs overtroffen. Spidi wordt zo de enige constructeur die een borstbescherming voorstelt met een Europees attest. Terwijl zij de Europese normen vooruitlopen, zet Spidi zich onophoudelijk in voor de vermindering van het gewicht van zijn beschermingselementen. Lichter, zij benadrukken het gevoel van comfort en dus ook het welzijn van de piloot. Spidi produceert jaarlijks meer dan 450.000 stuks, alle producten door elkaar.
Kwaliteit
De lederen gamma wordt nog steeds in Europa vervaardigd, vooral in de Oostbloklanden, terwijl de textiel gamma vooral uit het Verre Oosten komt. Spidi haalt zijn grondstoffen (ritsen, knopen, textielmaterialen en membranen,…) bij de beste leveranciers vanuit de hele wereld. Alles wordt naar Italië gebracht en nagecheckt voor deze verder naar de fabrieken worden vervoerd. De verscheidene productiepunten ondergaan serieuze kwaliteitscontroles voor alles terug naar Italië gebracht wordt voor een laatste check net voor de verdeling! In Italië blijft enkel nog een atelier over die de reparaties doet. Het is ook in dit atelier dat de prototypes vervaardigd worden, maar ook de pakken van de racepiloten. En zo verneemt men dat elke piloot zijn eigen nauwkeurige wensen en eisen heeft en dat er dus op hun lichaam niet minder dan 23 afmetingen gebeuren om zijn "stieren(motor)vechterkostuum" af te tekenen en ineen te zetten…