De ongevallen waar we de laatste tijd getuigen van zijn geweest in de MotoGP tonen aan dat de uitrusting van de piloten er gestaag op vooruit gaat. Ons bezoek aan Spidi, ter gelegenheid van de voorstelling van het gamma voor 2010, bevestigde dat duidelijk! Bij onze aankomst in Vicenza bezochten we eerst de oude gebouwen en aan de inkom wordt meteen de toon gezet met een sculptuur van een opeengestapelde Honda NR 750 en een MV F4. Hier werken gepassioneerde mansen, die enkel leven voor en door de motor! In dit gebouw is het R&D departement ondergebracht. De afdeling heeft een duidelijk objectief: de veiligheid van de piloot bestaat eerst en vooral uit zijn comfort! Voor Pietro Zanetti “chief R&D” is het comfort van de piloot primordiaal. Het doel is duidelijk: zoveel mogelijk veiligheid bieden in functie van wat het publiek wil en kan aanvaarden. Voor alles is er een oplossing en het gamma gaat van een “Trendy” jeans tot een MotoGP pak.
Foltering
Ons bezoek gaat verder via het laboratorium waar de verschillende materialen getest worden de gebruikt worden bij de vervaardiging van de verschillende producten. De materialen worden op verschillende machines als het ware gefolterd. In deze afdeling worden ook de beschermingsonderdelen van de kledij getest. Alle delen moeten aan strikte Europese normen voldoen. Een demonstratie op materiaal dat in grootwarenhuizen verkocht wordt, maakt meteen duidelijk dat de ene bescherming de andere niet is. Het werk van Sidi op het gebied van de bescherming is erg belangrijk en de ingenieurs zijn uiterst gedreven in hun zoektocht naar de beste resultaten. Bovendien moeten zij rekening houden met beperkt gewicht en afmetingen, de essentiële voorwaarden voor het comfort van de piloot. De biomechanische beschermlagen die de bewegingen van de piloot volgen werden Sidi op de markt bracht en zijn het bewijs van hun doorgedreven zoektocht.
Liquid cooled
In het Sidi laboratorium ontdekken we een pak dat specifiek werd ontworpen voor de competitie. Bij sommige MotoGP wedstrijden racen de piloten onder extreme temperaturen. Warm weer, de uitlaat en de motor doen de piloot op amper 45 minuten tot 2 kilogram verliezen . De nauwe samenwerking tussen Sidi en enkele piloten resulteerde in een koelsysteem dat gedurende een veertigtal minuten de temperatuur in het pak 7 of 8° doet dalen. Dit systeem werkt op kleine batterijen en zit verwerkt in de “bult” van het pak. Het geheel, samen met het pak, weegt minder dan 2 kilo.
Airbag
Een ander domein waar Spidi zich al een tiental jaar op toespitst is de airbag. Herinnert u zich de draagbare airbag nog dieSpidi in 1999 op de markt bracht? Gewicht 1.5 kilo, reactietijd 800 ms. Later kwamen er de vesten met het ingebouwde DPS (Dispositivo Pneumatico de Sicurezza) systeem. Het gewicht werd teruggeschroefd tot 1 kilo en de reactietijd tot 400 ms. De DPS3, voorgesteld in 2003, maakt nog altijd deel uit van het gamma. Na vier jaar ontwikkeling brengt Spidi een nieuwe generatie op de markt, de Neck DPS. Studies hebben aangetoond dat bij de meeste ongevallen de nek het zwaarst getroffen werd. Daarop heeft Spidi besloten al haar aandacht aan dit aspect te besteden. Ze ontwikkelden een opblaasbaar systeem dat er voor zorgt dat de nek in de juiste houding gehouden wordt ten opzichte van de rest van het lichaam. Dit systeem weegt amper 480 gr en reageert in 200 ms! De Neck DPS zal beschikbaar zijn met de nieuwe “Venture” vest, het T-2 lederen pak, en een apart vestje dat samen met andere kledij gedragen wordt. We hebben het systeem “statisch” kunnen uittesten, en we kunnen bevestigen dat het hoofd netjes op zijn plaats blijft. De gebruikte materialen laten ook toe om na een eventuele val het kussen op te rollen, op te bergen en opnieuw te gebruiken.
Handschoenen, de oorsprong van Spidi
Door de unieke vormgevinge lieten de eerste modellen van het merk zich al meteen duidelijk onderscheiden van de concurrentie. De huidige handschoenen van Spidi evolueerden erg sterk. Vooral de competitie en de samenwerking met de MotoGP piloten hebben tot een enorme vooruitgang geleid. Zo wordt in de handschoenen een specifieke bescherming verwerkt voor de gevoelige kleine vinger. Alle beschermende onderdelen werden met Kevlar draad vastgemaakt. Kevlar heeft bovendien het voordeel dat het geen warmtegeleider is. Met een speciale lijm wordt een laag Kevlar in de handschoen verwerkt. Bij een ongeval warmt de lijm op door de wrijving, en kleeft de Kevlar aan de handschoen, wat de handschoen steviger maakt. De Kevlar meteen aan de handschoen kleven kon niet, want dan zouden de handschoenen te stijf worden, wat het rijcomfort dan weer beïnvloedt. Dat is meteen de reden waarom het leer amper 0.6 mm dik is, in tegenstelling tot de 1.2 mm dikke lagen van een pak. Voor het gebruiksgemak worden de handschoenen ook van “sliders” voorzien. Die voorkomen dat de handschoen te gemakkelijk afgerukt kunnen worden. Het verschil tussen de eerste handschoenen van het merk en hun laatste creaties is in elk geval verbazend!
De import en de distributie van de Spidi producten in België werd toevertrouwd aan Motana.