Gordon Murray Automotive is het automerk van Gordon Murray, de man die ooit talrijke succesvolle Formule 1-bolides bedacht én die de legendarische McLaren F1 heeft gecreëerd. Hij heeft vandaag een eigen ingenieursbureau en een eigen automerk, dat in mei 2020 zijn eerste auto zal onthullen: de T.50. Vandaag krijgen we alvast een eerste foto van de achterkant te zien, naast een paar technische tekeningen die moeten aantonen hoe hyperefficiënt de stroomlijn van de auto is. Tussen de achterlichten en de uitlaatpijpen zit bovenaan de auto een grote ventilator. Die is elektrisch aangedreven en kan de neerwaartse druk in vrij extreme mate vergroten, zo belooft het bedrijf. Vanaf 245 km/u zou de remweg zo met 10 meter worden ingekort. Opmerkelijk: de stroomlijn van de auto is ontwikkeld in de windtunnel van Formule 1-team Racing Point, dat eigendom is van Lawrence Stroll, de Canadees die ook plannen heeft om Aston Martin over te nemen.

Atmosferisch geweld

In deze tijden van downsizing en elektrificatie springt de motorkeuze van Murray in het oog: Cosworth heeft speciaal voor de T.50 een atmosferische 4.0-V12 van 650 pk ontwikkeld. Hij haalt een waanzinnig maximumtoerental van liefst 12.100 o/m. De enige ‘moderne’ toets is een mildhybride systeem onder een spanning van 48V, dat een boost van 30 pk kan geven. Samen met een ‘ram’-effect bij hoge snelheden kan het vermogen zo tijdelijk oplopen tot 700 pk, en dat in een auto die leeg slechts 980 kilo weegt. Als bewijs dat Murray zelf veel met de auto te maken heeft gehad, vallen een paar details op die sterk verwijzen naar de McLaren F1, zoals de brede, bijna panoramische voorruit en de bijzondere stoelopstelling, met de bestuurder in het midden en aan weerszijden ervan twee naar achteren geplaatste passagierszitjes. Gordon Murray Automotive gaat slechts 100 exemplaren van de T.50 bouwen, die per stuk minstens 2 miljoen pond (2,4 miljoen euro) kosten. De eerste auto’s worden in januari 2022 geleverd.