Nieuwe Astra-topmodellen met een 192 pk turbomotor voor schitterende prestaties Opel stelt haar nieuwste en krachtige sportmodellen, de Astra OPC en de Astra OPC break, voor aan het grote publiek ter gelegenheid van de 12de editie van het autosalon 'Auto Mobil International' in het Duitse Leipzig (13 tot 21 april 2002). Onder de motorkap van de twee OPC-modellen (Opel Performance Center) bevindt zich de 141 kW/192 pk, 2.0 ECOTEC turbomotor, die snelheden toelaat van meer dan 230 km/u. Dankzij het snelle maximumkoppel van 250 Newtonmeter laat deze viercilinder, vierkleppen krachtbron de twee Astra-topversies uitstekend accelereren. Vanaf deze herfst hebben sportieve klanten de keuze tussen de compacte driedeursversie en de vijfdeurs-break met grote laadruimte. De driedeurs versie van de Astra OPC zal, zoals alle driedeurs Astra's, uitsluitend in de fabriek van Antwerpen geassembleerd worden. Hierdoor bewijst de fabriek opnieuw haar flexibiliteit om nieuwe versies in het bestaande productieproces te integreren. De driedeurs Astra OPC, waarvan vanaf september 800 stuks zullen gebouwd worden, belichaamt de erkenning van de Antwerpse fabriek als specialist voor uitzonderlijke varianten en topmodellen. De nieuwe Astra OPC is speciaal ontworpen voor kopers die belang hechten aan rijplezier en aan sportieve looks. De twee modellen hebben dan ook alles om topprestaties af te leveren. De 2,0-liter, 141 kW/192 pk ECOTEC motor met turbolader, gekend uit de Astra Coupé Turbo, de Astra Cabrio Turbo en de Zafira OPC, zorgt voor de nodige aandrijving. De high-techmotor die hoog in de toeren klimt, levert dankzij een heel compact, geïntegreerd turbosysteem een maximaal koppel vanaf 1950 t/min, zodat de Astra kan accelereren vanuit stilstand tot 100 km/u in minder dan acht seconden*. De vierkleppen motor zorgt er tevens voor dat deze twee topversies van de Astra-reeks een maximumsnelheid halen van 240 km/u (break: 231 km/u)*, waardoor ze toetreden tot de klasse van de sportwagens. De uitzonderlijke prestaties nemen echter niet weg dat de Astra OPC en de OPC break respectievelijk slechts 8,9 liter en 9,5 liter per 100 kilometer verbruiken* (MVEG). Bovendien voldoen ze al aan de strenge Euro 4-emissienormen. Het koetswerk van de compacte sportmodellen hangt vooraan 20 millimeter en achteraan 10 millimeter lager dan bij de andere Astra-modellen. Bovendien zijn de wagens uitgerust met een DSA-veiligheidsophanging (Dynamic SAfety), steviger afgestelde schokdempers en 215/45 ZR 17 banden (driedeurs: 215/40 ZR 17) gemonteerd op lichtmetalen velgen met een sportief OPC-ontwerp (7,5 J x17). De nieuwe OPC-versies zijn ook voorzien van een speciaal dynamisch getuned ESP-systeem (Electronic Stability Program), TC Plus tractiecontrolesysteem en de nieuwste generatie van het vierkanaals-antiblokkeerremsysteem. Een efficiënt 16" remsysteem met geventileerde schijfremmen op de vier wielen zorgt voor maximale veiligheid bij het remmen.