Opgelet, de giftige slang is terug! De felste sportwagen van de afgelopen jaren wordt hergeboren op het salon van New York. Hij lijkt nog altijd erg wild, maar werd op bepaalde punten iets wijzer.
SRT
Street and Racing Technology of kortweg SRT. Deze afkorting is voortaan de merknaam van de Viper. De naam verandert, maar de filosofie bleef hetzelfde: een enorme motor, zijdelingse uitlaten, een provocerend koetswerk en extreme prestaties.
Helse blik
De stijl van de Viper is nog altijd verduiveld agressief. Met opzet, want de Viper wil een viriele auto zijn waarin zelfs een saaie kantoorbediende de nieuwe Rambo lijkt. En dan is er nog de uitlaat, die zoveel mogelijk wil opvallen.
Helse motor
Onder de motorkap vinden we een oude bekende: de gigantische V10 met een cilinderinhoud van 8,4 liter. Met zulke cilinders zit hij uiteraard niet om vermogen of koppel verlegen: 640 pk en meer dan 800 Nm koppel. We kennen wel auto's die verfijnder en moderner zijn, maar zelden zo krachtig. Het is trouwens de allergrootste motor die momenteel in productie is. De versnellingsbak telt zes verhoudingen.
Steriel?
Op het eerste gezicht kun je de Viper zeker geen afgezwakte versie van de vorige generaties noemen. Nochtans kondigt SRT een verzorgd interieur met complete uitrusting aan, net als een tractiecontrole en elektronische stabiliteitscontrole (ESP), een première op de Viper. Waar gaat dat heen als zelfs de Viper bestuurbaar wordt voor gewone stervelingen?