Op het salon van New York heeft Hyundai de nagelnieuwe generatie van de Santa Fé voorgesteld. Meteen als duo, want de Zuid-Koreaanse cross-over komt er voor het eerst in een verlengde versie.
Eén ding is alvast hetzelfde gebleven: de naam Santa Fé, sinds 2000 een vaste waarde in het segment van de ruime cross-overs. Ook de wielbasis bleef identiek en toch is verwarring tussen het huidige en het nieuwe model zo goed als uitgesloten. De nieuwe Santa Fé is niet alleen langer, breder en hoger dan zijn voorganger, hij wijdt bovendien een geheel nieuwe stijl in onder de noemer storm edge. Klinkt spannend, maar onthoud vooral dat het allemaal wat expressiever en woeliger mocht zijn.
Ook onder de motorkap – die bij een botsing met een voetganger de klapt opvangt – stormt het. In Europa plant Hyundai drie krachtbronnen: een nieuwe 2.0 diesel met 150 pk, een verbeterde 2.2 diesel met 200 pk en de 2.4 benzine met 193 pk. Het zijn allemaal viercilinders met een automatische of handgeschakelde zesversnellingsbak. In normale omstandigheden is de Santa Fé een voorwielaandrijver, maar maximaal de helft van de kracht kan ook naar de achterwielen gestuurd worden zodra de voortrein zijn limieten bereikt.
Vanzelfsprekend maakt de uitrusting van de Santa Fé een sprong voorwaarts. Zo kan de bestuurder de bekrachtiging van het stuur instelling op normaal, sport of comfort en krijgt hij hulp om veilig af te dalen of te klimmen, op het juiste baanvak te blijven of een veilige afstand tot de voorligger te bewaren.
In de herfst van 2012 zet de Santa Fé voet op Belgische bodem. De 21,5 cm langere Grand Santa Fé met dezelfde motoren en standaard zeven zitplaatsen (een optie op de gewone Santa Fé) volgt later.